Medan jag läste boken pågick diskussionerna i media om de många fall av kvinnomisshandel som skett under våren, där ett antal kvinnor blivit misshandlade till döds av sina respektive eller före detta respektive. På så vis kändes boken väldigt aktuell och att det här är ett samhällsproblem som inte på något sätt försvunnit. Vi lever ett mer jämställt samhälle idag, på så vis att män och kvinnor har lika rättigheter. Samtidigt finns fortfarande strukturella skillnader kvar, till exempel för hur man värderar mans- respektive kvinnodominerat arbete.
Jag tycker också att boken pekar på det faktum att kvinnor alltid måste rätta sig efter samhällets normer för att passa in och att det alltid finns en massa uttalade och outtalade krav på hur vi kvinnor ska se ut och vara. Där tänker jag att utvecklingen nog inte bara har gått framåt. På sätt och vis kan jag tänka att det för många kan vara ännu värre idag, med utvecklingen av sociala medier.
Jag vet inte om jag lärt mig något av boken, men det är intressant att reflektera över de skillnader som fortfarande finns i ljuset av hur det har sett ut historiskt.