Sammanhang

Visar 2 svarstrådar
  • Författare

Ja, det är ju tyvärr aktuellt fortfarande eftersom kvinnor fortfarande blir utsatta av våld av sin partner. Jag tänker också att det inte var så länge sedan kvinnors rättigheter var mer begränsade och funderar över hur det präglade t ex min mormor och hennes mor, deras självkänsla och drömmar, och på vilket sätt det i sin tur har påverkat min mor och mig..

När jag läste boken tänkte jag lite på Anneli Jordahls ”Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona” som jag läste för några år sen (och kan rekommendera). Den utspelar sig på 1960-talet och handlar om Mona som reser från landsbygden i Dalarna till ”storstaden” Östersund, och där blir hon varse hur det är att vara en fattig och ensamstående mamma. En sak jag särskilt minns är när Mona ska resa hem till Dalarna och hälsa på, bussresan tar en hel dag och barnet skriker hela tiden eftersom hon inte kan amma honom – hon får nämligen inte amma offentligt. Bara hur en sån regel begränsat kvinnor och deras barn..

Jessica
      Deltagare

Medan jag läste boken pågick diskussionerna i media om de många fall av kvinnomisshandel som skett under våren, där ett antal kvinnor blivit misshandlade till döds av sina respektive eller före detta respektive. På så vis kändes boken väldigt aktuell och att det här är ett samhällsproblem som inte på något sätt försvunnit. Vi lever ett mer jämställt samhälle idag, på så vis att män och kvinnor har lika rättigheter. Samtidigt finns fortfarande strukturella skillnader kvar, till exempel för hur man värderar mans- respektive kvinnodominerat arbete.

Jag tycker också att boken pekar på det faktum att kvinnor alltid måste rätta sig efter samhällets normer för att passa in och att det alltid finns en massa uttalade och outtalade krav på hur vi kvinnor ska se ut och vara. Där tänker jag att utvecklingen nog inte bara har gått framåt. På sätt och vis kan jag tänka att det för många kan vara ännu värre idag, med utvecklingen av sociala medier.

Jag vet inte om jag lärt mig något av boken, men det är intressant att reflektera över de skillnader som fortfarande finns i ljuset av hur det har sett ut historiskt.

Hur blir det om vi försöker sätta in boken i ett sammanhang? Är berättelsen aktuell i dag på något sätt? Har du lärt dig något av boken? Påminner den om någonting du har läst tidigare?

Visar 2 svarstrådar
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.