Vad tycker du om miljöbeskrivningen i boken?

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Monica
      Deltagare

Så fort jag tar upp boken vill jag bara läsa vidare, ett bra betyg för en bok när det gäller mig. Miljöbeskrivningarna är bra, det känns som att man förflyttas mellan platserna. Guldbrandsdalen är ett favorit ställer i verkligheten för mig och när han kommer till Shetlandsöarna vill jag bara åka dit, det är något speciellt med öar och havet.

UlrikaH73
        Deltagare

Jag har läst mycket av boken och vill knappt lägga den ifrån mig. Jag tycker att miljöerna skildras mycket bra och såpass målande att det känns som man är på plats själv.

Jessica
            Deltagare

Jag gillar också miljöerna i boken och blir sugen på att åka till både Gudbrandsdalen och Shetlandsöarna.

Jag tycker också att författaren använder miljöbeskrivningarna för att förstärka stämningen i boken på ett effektivt sätt. Beskrivningen av byn hemma i Norge, gården som ligger lite för sig själv med en bom för vägen förstärker intrycket av att Edward och hans farfar inte är eller känner sig som en del av gemenskapen. När Edward är i Skottland förstärker miljöbeskrivningen av den karga, lite ogästvänliga miljön, utsatt för väder och vind, stämningen av ovisshet och mystik kring Edwards bakgrund och koppling till farfaderns bror. I Frankrike, där katastrofen med Edwards föräldrars död skett, så utspelar sig händelsen på en hemsk plats med en fruktansvärd historia. Platsens historia förstärker känslan av det hemska som hänt föräldrarna.

Hoppas ni hunnit läsa och fundera kring boken under helgen. Nu undrar vi vad ni tycker om miljöbeskrivningen i boken? Hjälper den till att skapa stämning? Får man en bild av platsen?

Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.