Vad fångar ditt intresse när du börjar läsa boken?

Visar 5 svarstrådar
  • Författare
      Jessica
      Deltagare

Jag fångas direkt av mysteriet kring Edvards bakgrund. Han hittar ledtrådar, både fysiska sådana, som foton och saker som finns kvar efter föräldrarna, och de fragmentariska minnen han har. Men det är som att ledtrådarna inte passar ihop. Som läsare får man också en känsla av hans kluvenhet inför farfaderns nazistiska förflutna och hans mammas franska bakgrund. Hur hänger allt ihop egentligen? Det gjorde mig nyfiken på att läsa mer.

Kerstin
        Deltagare

Jag fångas av handlingen. Jag blir nyfiken och vill veta vad som hände pojken och hans föräldrar. Språket passar mig. Beskrivningarna blir levande och det känns som om jag tar plats inuti Edvard och ser världen genom hans ögon. Det är svårt att lägga ifrån sig boken och jag märker att jag funderar på den även när jag inte läser. Har än så länge bara läst 60 sidor. :-) ♡

Monica
          Deltagare

Det som fångade mig direkt är att jag lyfts in i handlingen direkt, och redan första meningen har ett språk som tilltalar mig. Berättelsen att en pojke överlever en bilolycka och hittas några dagar senare, oförklarligt, på ett sjukhus och ingen vet hur han kom dit, får igång tankarna: hur gick det till? Hur blir livet för denna pojke sedan?

UlrikaH73
            Deltagare

Jag har valt att lyssna på en bok för första gången. Jag gillar historier med mysterier och återblickar och historia. Bokens språk är enkelt och tilltalar mig.

Det som fångar mitt intresse redan innan jag börjar läsa, bara efter att ha läst på baksidan, är förstås mysteriet med de fyra dagarna då barnet Edvard är försvunnen efter hans föräldrars död. Jag vill veta vad som har hänt!
              När jag börjar läsa så tilltalas jag mycket av språket, det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är, men kanske det personliga tilltalet, att vi bjuds direkt in till huvudpersonens tankar och känslor. Och att författaren inte skriva saker rakt ut utan låta dem framträda på omvägar, t ex hur hans farfar beskrivs genom den kniv han bär och vad han gör med den.

Nu kör vi igång med de första frågorna, och vi undrar vad som fångar ditt intresse när du börjar läsa boken?

Visar 5 svarstrådar
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.