Hur upplever du språket i boken?

Visar 1 svarstråd
  • Författare
      UlrikaH73
      Deltagare

Jag upplever språket väldigt enkelt att lyssna på då jag lyssnar på boken. Det är ett väldigt tydligt språk. Gillar blandningen av vissa ord och meningar på andra språk. Förstår inte allt men ändå. Tycker språket är konkret.

Kul att du lyssnar, är uppläsaren bra? Jag håller med om att blandningen av olika språk är bra.
          Jag tänker också att det har en funktion för berättelsen. T ex tänker jag på hur uttalet av namnen skiftar. När han träffar Gwen och hon kallar honom Edward med w (- som det står i den tryckta boken i alla fall!), så är det lite som att hon lockar fram en annan sida hos honom – han blir en kille som går på restaurang och träffar damer. Och hans mamma kallar honom Edouard i något brev, och då kommer den sidan av honom som påminner om hans historia och det fruktansvärda som hans mormors far Edouard blev utsatt för av nazisterna. Som att de olika språken blir nödvändiga för att förstå och täcka in alla olika delar som ryms i Edvards liv.

Jessica
            Deltagare

Jag instämmer med er andra att språket som författaren använder känns enkelt att ta till sig. Det är lätt att följa med i handlingen. Jag tänkte också på det som du skriver Malin, att de olika språken speglar de olika delarna av Edwards identitet. Och så blev jag nyfiken på hur det nordiska språket levt kvar på Shetlandsöarna nästan fram till nu. Spännande!

Nej, jag visste inte heller att Norge och Shetlandsöarna hade så mycket gemensam historia. Intressant!

Hur upplever du språket i boken? Känns boken lätt att läsa? Är språket abstrakt eller konkret?

Visar 1 svarstråd
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.