Bokcirkelvecka 5

Visar 3 svarstrådar
  • Författare

Hej alla bokcirkeldeltagare!

Vi verkar vara flera som känner oss gripna av Kerstin Ekmans Löpa varg. Det är just en liten bok som rymmer stora ting. Idag är den sista dagen för bokcirkeln om Löpa varg, och vi på Nyköpings Stadsbibliotek hoppas att ni har haft en givande läsning och reflektion kring boken. Vi tackar för deltagandet i bokcirkeln, och hoppas att ni vill vara med i nästa bokcirkel som drar igång under mars månad.

Vänliga hälsningar
      Linnéa på Nyköpings Stadsbibliotek

Linnea
      Deltagare

Uttrycket Löpa varg får mig att tänka på något som några av oss i bokcirkeln tidigare funderat kring; att vargen och Ulf tycks smälta samman till viss del. Ulfs förståelse för och inlevelse i vargens liv och död ökar under berättelsens gång. Det är just det jag gillar med boken – denna sammansmältning, men även den förändring och insikt som påverkar Ulfs sinne. Hans uppfattning om döden, livet, jakten. Någon gång i boken, blir Inga förvånad när Ulf upprörs över att någon talat om skjutandet av ett djur som “den/det”. Han vänder allt mer från att se djuren som objekt till kännande individer. Jag tror att detta också är något som författaren vill förmedla – att människan bör stiga ner från sin tron och istället se sig som en del av naturen.

Monica
        Deltagare

Jag gillade tempot i boken, hur berättelsen berättades. Inte för mycket eller för lite som hände. Jag kände mig berörd av stämningen i boken, tillvaron beskrevs på ett sätt som gjorde att det var lätt att följa med och ibland blev jag melankolisk. Jag tänker att författaren vill göra ett inlägg i Varg/olaglig jakt debatten och livets gång, åldrandet och reflektioner över livet som har varit. Myten: Löpa Varg, ser jag som de flesta skrönor och myter att det skulle vara lite skrämmande för vissa saker eller att man bara hade behov av att berätta berättelser, använda sin fantasi.

Så är det dags för de avslutande frågorna att reflektera kring, i vår bokcirkel om Kerstin Ekmans Löpa varg.

– Berätta om något du gillar med boken.
          – Var det något i boken som du inte tyckte om?
          – Hur var det att läsa boken?
          – Vad tror ni att författaren vill förmedla med boken?
          – Uttrycket “Löpa varg” kommer från en myt som handlar om att en del män kunde förvandlas till och leva som vargar ibland, för att sedan återta människoform. Varför tror ni att Kerstin Ekman valt denna titel på boken, och vad syftar den på i bokens kontext?

Visar 3 svarstrådar
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.