Bokcirkelvecka 2

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      Lotta E
      Deltagare

Jag upplevde partierna ur vargens perspektiv som Uffes tankar eller drömmar, som att han medvetet eller omedvetet levde sig in i vargen, var nästan ett med den. Det var en mycket stark del av boken för mig, och bidrog till känslan av något olycksbådande. Jag läste merparten av boken med viss oro i kroppen, och blev mycket berörd.

Linnea
          Deltagare

Jag upplevde också att Ulf och vargen är ett. Det är intressant också att namnet Ulf ju betyder just ulv (=varg). Jag känner det som att Ulf i sitt liv känner sig närmare djuren och naturen, än människorna och kulturen. Ju äldre han blivit, ju mer vänder han sig mot naturen.

Lotta E
              Deltagare

Ja, intressant, hade inte tänkt på detta med Ulf och ulv!

Mattias
            Deltagare

Ulf har vigt en stor del av sitt liv åt jakt och jaktlag, men det känns inte som att det har gett honom några verkliga vänner. Kanske är Inga Ulfs enda riktiga vän? En situation som jag tror att han i så fall delar med många andra, kanske framför allt män, i långvariga parrelationer. Hur som helst, trots sina olikheter tycker jag att det känns som att Ulf och Inga förstår och trivs med varandra. Hon utåtriktad, han introvert, men i grunden med en samsyn på vad som är viktigt i livet. Det är min tolkning. Men därmed inte sagt att de är utan problem och hemligheter förstås.

Linnea
              Deltagare

Angående frågan om Uffe och Ingas relation, tolkar jag det som att den på ytan ter sig trygg, invand och stabil. Men Uffe och Inga är två så olika individer. Uffe är en sluten man, och han känner sig lätt trängd och tycks längta till naturen och friheten. Inga tar, som många kvinnor i heterorelationer, det största sociala ansvaret. Hon är uppmärksam på Uffes känslor, men om hon får samma bemötande tillbaka är tveksamt. Även om Inga och Uffe verkar ha förståelse för relationens olikheter, undrar jag om de verkligen når fram till varandra?

Kanske någon tolkar deras relation på något annat vis?

– Hur beskrivs de olika karaktärerna som Uffe möter? Hur bemöts Uffe av sin omgivning?
                – En del av boken antar vargens perspektiv. Hur påverkar det berättelsen?
                – Hur är Uffes relation med sin fru Inga?

Visar 3 svarstrådar
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.