Jag håller med Sigrid om att berättelsen känns nära, bland annat genom jag-formen. För mig känns det lite ovant att läsa en bok som är skriven i just jag-form. Från första stund kände jag mig indragen i en persons liv som kanske annars inte släppt in mig; jag tolkar huvudpersonen som ganska sluten. Vidare blir jag väldigt tjusad av det underbart enkla och vackra språket, som hjälper mig att känna mig nära handlingen, personerna och naturen i boken. Kerstin Ekman använder på ett fantastiskt vis ett språk som visar precis så mycket som behövs, och lämnar på så vis mycket åt läsarens fantasi, upplevelse och där med delaktighet i berättelsen.
I och med att berättelsen känns så nära, får jag även en obehagskänsla när jag läser. Jag vill inte vara nära dödandet och våldet, men i boken blir jag det och tvingas förstå våldet som människorna utsätter djuren för. Ekman visar upp en komplex, våldsam, mytiskt präglad relation mellan människan och vargen. En mänskligt villkorad relation, men en relation som visas upp ur även vargens perspektiv. När jag var barn läste och älskade jag Jack Londons Varghunden, och en liknande känsla kommer tillbaka till mig när jag läser Kerstin Ekmans Löpa varg. Här finns möjlighet att få läsa om vargen som den tänkande och kännande varelse den är.
-
Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av
Linnea.