Fråga 5

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Kristina Jonsson
      Deltagare

Jag berördes av hur författaren lyckades fånga en dåtid i slutet av andra världskriget, där hon skildrade på ett genuint sätt, utmaningarna inte bara av att vara kvinna, utan också gay. Jag uppskattade att läsa boken, men behövde pausa ibland, för att reflektera och hämta andan. Den orättvisa som beskrivs, är ju på intet sätt bortarbetad idag. det är också det jag tror att författaren vill lyfta, att vi måste komma ihåg vår historia, lära oss av den och stötta andra som inte kommit lika långt och att aldrig, aldrig, se våra nuvarande rättigheter som självklara, det finns en kamp bakom!

Linnea
        Deltagare

Hej!

Personligen känner jag mig berikad och berörd av läsupplevelsen jag fått av Lesbiska ligan – en sann kriminalhistoria. Jag tycker att boken är ett viktigt historiskt inlägg, en viktig röst i hbtq-historien. Och eftersom historien inte kan ses som frikopplad från nutiden, tänker jag att det finns mycket att lära och ta med sig av hur det är att leva som htbtq idag jämförelsevis med på 1940-talet – likheter och olikheter.

Bokcirkeln om Lesbiska ligan – en sann kriminalhistoria, har nu gått mot sitt slut. Vi från Nyköpings Stadsbibliotek vill tacka för ert deltagande. Alla är välkomna att komma med funderingar även efter cirkelns avslut.

Nu kommer vi redan fram till den sista bokcirkelveckan. Alla som önskar är välkomna att vara med och reflektera kring dessa avslutande frågor. Givetvis är det inte för sent att se tillbaka på tidigare frågor också och reflektera kring dem.

– Berätta om något som du gillar med boken.
          – Finns det något i boken som du ogillar?
          – Hur var det att läsa boken?
          – Vad tror du att författaren vill förmedla med boken?

Visar 2 svarstrådar
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.