Fråga 2

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Kristina Jonsson
      Deltagare

Jag uppskattade att bakgrunden till boken bottnar i en sann historia. Jag tänker att vi måste lära oss av historian, men även klara att sätta den i paritet med andra länders utveckling i dagsläget. Det som var vår historia då, är ett annat lands nutid.
        Vad det gäller synen runt HBQT-skapet, skamkänslan som belyses ur olika perspektiv, så är det fortfarande något som behöver både lyftas och genomlysas fortfarande. Att vara “annorlunda” är fortfarande svårt, det vittnar våra höga suicidsiffror på. Idag är unga vuxna många gånger modigare, för att det är mer tillåtande, att öppet berätta runt sig själva i preferenser runt sexualitet/asexualitet. Men utanförskapet finns fortfarande kvar i möten med andra; Hur hjälps vi åt där?
        Klassperspektivet upplever jag dels lyfts upp, genom olika lager. Kvinnornas beroendeställning av männen ekonomiskt (bidragen), att kvinnor fick handla en lägre kvot i motboken, om de ens hade en. Sedan det som ni lyft, att Margit hemmiljö i form av stadsdel, klädsel samt beskrivning av möbler uppfattas som en högre klass i jämförelse av Evas klädsel, stadsdel, möblering mm.

Elin
        Deltagare

Tycker absolut att vissa böcker kan vara mer intressanta när de är baserade på verkliga händelser. Var nog delvis därför jag valde att vara med i denna bokcirkel.
          Angående hbtq-frågan så lade jag märke till att Evas bror verkar ganska oberörd av vetskapen kring hans syster, och hennes väninnor.
          Något annat jag lagt märke till är hur olika Eva, Margit och Gunvor tagit rollen som gay. Margit är väldigt feminin, Eva och Gunvor är mer maskulina till sitt yttre. Jag har också reflekterat över hur de är som personer. Eva porträtteras som ganska maskulin, hon har även de mer negativa manliga personligetsdagem, så som att pressa Margit till umgänge och inte se/höra hennes avböjningar. Mycket svartsjuk och ägande.
          Margit istället, ger vika för pressen att vara med Eva, samtidigt som hon ibland uppskattar hennes sällskap (men inte så mycket hennes närhet). Gunvor är maskulin utåt men väldigt mjuk och feminin inåt. Intressant tycker jag.

Angående klassperspektivet så ser jag det. Margit verkar vara mer välbärgad (även om det är bidrag från exmannen), medan Eva får leva sparsamt och har svårt med jobb. Men hela samhället verkar mycket påverkad av kriget i sin helhet, med sina ransoner.

Linnea
            Deltagare

Jag uppskattar också att läsa böcker som skrivits utifrån verkliga händelser, för jag tycker att det är ett så fint och berörande sätt att få veta mer om världen och historien.

Tack för dina intressanta reflektioner kring personerna i boken! Jag upplever att de beskrivs ganska mycket som motsättningar till varandra ibland, och det blir intressant när de krockar i sina olika sätt att se på livet. Och där kommer ju också absolut klassperspektivet in tänker jag också. Margit och Eva har olika förutsättningar ekonomiskt, men deras ekonomiska beroendeställning till männen är väl den samma.

Vidare har jag funderat på om Margits och Evas olika klassbakgrunder kan har påverkat deras olika inställning till sexualitet och skam kopplat till just sexualitet. Jag tänker att man inom medel- och överklassens betonat fokus på kontroll över kvinnors kroppar och sexualitet – om det kan vara en del av en förklaring till att Margit känner mer skam krig sin sexualitet än vad Eva gör?

Idag går vi går vidare med nya frågor! Så klart är alla välkomna att fortsätta reflektera över förra veckans frågor också.

I dessa frågor har vi möjlighet att mer gå in på reflektioner kring bokens tema.

– År 1943 anklagades fem kvinnor för “otukt mot naturen”. Genom statssanktionerad förföljelse slutade en passionshistoria i rättegång. Mian Lodalen har utgått från dessa verkliga händelser när hon skrivit Lesbiska ligan: en sann kriminalhistoria. Hur påverkar detta din läsupplevelse?
            – Berättelsen återger en tid då HBTQ-skapet beskrivs som perversitet. Margit och Eva har olika upplevelser av skam kopplat till sexualitet. Vad har du för tankar om det?
            – Anser du att författaren på något vis lyfter ett klassperspektiv i boken?

Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.