Fråga 1

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      Kristina Jonsson
      Deltagare

Jag tycker att språket i boken håller en bra nivå. Jag upplever att Mian gjort en bra bakgrundsresearsh, vilket gör att språket är i samtid med slutet av andra världskriget.
        Dialogen är bra, kapitel indelningen med Eva och Margit gjorde läsaren påmind om att det alltid finns två sidor (minst av en upplevelse.

Elin
        Deltagare

Halloj!
          Jag har inte ett så avancerat svar på frågorna.
          Språket skiljer sig från det jag är van vid att läsa. Det gör dialogen överlag också. Anledningen: jag är van vid att läsa mycket fantasy och sällan på svenska och/eller kriminalgenren. Men jag gillar boken hittills. Uppskattar också kapitelindelningen då det känns lätt att avsluta och börja. Oavsett om man är på Eva eller Margit, så känner jag att jag håller bra koll.

Linnea
            Deltagare

Hej Elin! :) Vad intressant att du gör ett undantag i ditt val av genre! Spännande att se hur du upplever läsningen utifrån ditt perspektiv, då du kanske känner dig mer hemma i fantasy och dessutom är mer van att läsa på engelska. För mig öppnar denna bok också upp nytt för mig, då jag har väldigt lite vana av att läsa spänningsklassad litteratur.

Jag håller med dig om att kapitelindelningen med Eva och Margit förtydligar och känns positiv. Jag kan bli lite trött och ofokuserad när jag läser böcker där jag måste lägga mycket energi på att reda ut vem som är vem i handlingen. Att kapitlen är uppdelade utifrån de två personernas perspektiv, kanske kan få oss att komma dem och berättelsen närmare.

• Det här svaret redigerades för 10 månader, 2 veckor sedan av Linnea.
            Linnea
            Deltagare

Angående frågan om vad jag tycker om språket i boken, känner jag att det inte direkt är ett så konstnärligt och utsvävande språk som gäller här. Inte så mycket liknelser osv. Det är snarare konkreta beskrivningar. Jag som uppskattar t ex Moa Martinssons skrivsätt, tycker dock att det känns fint att läsa Mian Lodalens berättelse. Det uppriktiga och raka tycker jag släpper fram karaktärerna på ett fint sätt.

Men samtidigt, efter att ha läst den här boken, känner jag ändå lite behov av något mer svävande och poetiskt ändå. :)

Vad tycker ni andra?

Välkommen till bokcirkeln om Mian Lodalens Lesbiska ligan: en sann kriminalhistoria! Vi från Nyköpings Stadsbibliotek kommer att lägga ut nya diskussionsfrågor i fem måndagar framöver, från och med nu. Du kan ansluta i diskussionen när du vill, och du behöver inte ha läst hela boken redan i bokcirkelns start.

Vi börjar med några diskussionsfrågor utifrån språket i Lesbiska ligan:

– Vad tycker du om språket i boken?
              – Hur är dialogen?
              – Genomgående kallas kapitlen ”Eva” och ”Margit”. Hur påverkar det din upplevelse av berättelsen?

Visar 3 svarstrådar
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.