Haldór Laxness

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      Hanna Johansson
      Deltagare

testar…

Hanna Johansson
        Deltagare

Jag har jättesvårt för att läsa just kursiv, så jag undviker gärna längre kursiverade texter. Utropstecken däremot har jag inga problem med ;-)

wilgot
          Deltagare

Så intressant att ni valde att läsa Laxness, hur kom det sig? I min hylla står ”Ung var jag fordom” och ”Världens ljus”, två julklappar att läsa under året. Jag återkommer efter läsningen.

Cilla Dalén
            Deltagare

I en IRL-bokcirkel jag är med i har vi nyligen läst och diskuterat Fria män. Vi var ovanligt eniga om att det är en mycket bra bok.
              Boken handlar om Bjartaur som är en av de mest halsstarriga karlarna jag läst om. När boken börjar har han kämpat i många år för att bli sin egen, skaffa ett litet kyffe att bo i och äga sina egna får, Hans vilja att vara en fri man går före alla andra prioriteringar i livet. Han låter barn och hustru dö hellre än att ta emot hjälp av andra.
              Jag tyckte att boken var underbar att läsa! Dels lärde jag mig en hel del om Islands historia och den enorma fattigdomen. Men boken var enligt min mening också bitvis riktigt rolig. I boken fanns flera roliga scener, och jag fnissade också åt språket ibland, och åt de bilder jag fick i huvudet när jag läste.
              Jag har inte läst något annat av Laxness.

Visar 3 svarstrådar
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.