Varelse eller människa?

Visar 1 svarstråd
  • Författare
      Lolmak
      Deltagare

Jag betraktar dem som mäniskor, de har ju mänskliga egenskaper och förmår att känna- det är väl mänskligt om något?

Jag håller med dig Lolmak, det är så läskigt att människor i samhället verkar betrakta dem som omänskliga.
          Som Madame beskriver när hon kommer till Hailsham att alla var rädda för dem.
          Som ett nödvändigt ont som finns för att hela resten av mänskligheten.

Jag anser precis som dig att det står helt klart att de är mänskliga.

Jag tänkte att deras avståndstagande och uppträdande gentemot eleverna till viss del berodde på den etiska tveksamheten. Att några av de som medverkade till allt detta såg dem som mänskliga och kanske inte tyckte det var helt rätt, men ville inte komma dem närmare för sitt eget samvetets skull. Att de någonstans tyckte synd om eleverna.

Sen tänkte jag också på det här att de faktiskt är klonade från en verklig människa som finns i samhället är intressant. Eftersom de får röra sig lite bland städerna så finns ju risken/möjligheten att de ser sitt ”original”. Jag undrar om ”originalen” vet vart klonerna befinner sig, och hur de har gått med på det. Jag är nyfiken på den processen – skapandet av klonerna.

Madame diskuterar huruvida Tommy och Kath har själar och kallar dem för varelser.
        Vad tycker du?
        – Är de ”bara” klonade varelser och inte människor?
        – Var dras gränsen mellan en varelse och en människa?

Visar 1 svarstråd
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.