Första deltagandet i en bokcirkel

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Alan
      Deltagare

Vad säger ni om en första träff nu på söndag 14/8 kl.13 på Stadsbiblioteket, uppsamling vid entrén?

Vi kan diskutera det vi läser för stunden samt att vi tar och letar efter något från bokhyllorna?

• Det här svaret redigerades för 10 månader sedan av Alan.
        • Det här svaret redigerades för 10 månader sedan av Alan.
          Camilla
          Deltagare

Det hade funkat för mig! Men då vi bara är 3 aktiva här just nu så kul om alla vi kunde komma på första träffen så undrar @Gjyla M hinner också? Jag kan komma in på sidan imorgon vid 11 tiden igen för att se om det kommer nån bekräftelse från alla.

Gigi
              Deltagare

Jag hade mer än gärna kommit men den tiden passar inte riktigt. Skulle det vara möjligt att flytta fram tiden till 18? Annars kan jag när som nästa helg.

Alan
                  Deltagare

Själv är jag tillgänglig hela dagen så det går bra att senarelägga bokcirkeln för min del. Däremot stänger biblioteket idag kl. 18 så kanske om vi möts på ett café istället?

Camilla
                      Deltagare

Jag är tillgänglig hela dagen så kl 18 hade funkat för min del också. Eva Paley kanske? Annars är tyvärr min tillgänglighet rätt dålig nästa helg utan det skulle bli söndagen därefter eller en vardag.

Alan
                          Deltagare

Eva’s Paley låter bra! Vi säger då kl. 18 på det kafét.

Camilla
                              Deltagare

Det låter bra. Hoppas hoppas att Gjyla hinner se detta! Jag kikar en sista gång vid 1730 här på sidan igen bara för att se det inte blir avbokat. Jag bor ganska nära.
                                Hur känner vi igen varandra? Jag kan ha med mig en bok, Brave new world. Dock på omslagssidan så står det med rosa text Community, Identity, Stability på turkos bakgrundsfärg. Då jag kikar in här en sista gång sen innan jag åker får ni gärna skriva nåt vi kan lätt känna igen varandra med!

Alan
                                  Deltagare

Bra bra, då blir det lättare att hitta varandra.

Camilla
                                    Deltagare

Det har blivit ett byte i schemat nästa helg så jag är tillgänglig nästa söndag också så om vi inte får nåt svar på Giyla kanske vi ska försöka få till ett träff nästa vecka?

Camilla
                                      Deltagare

Glöm det såg precis att Gjyla precis svarade längre ner. Jag kommer senare!

Camilla
                          Deltagare

Hej!
                            Jag hittade till denna grupp och hemsida idag. Är också intresserad av bokcirkeln men har inte heller någon erfarenhet av detta. Ser dock att det inte är så mycket aktivitet (eller något alls?) så jag tänkte hoppa in i din tråd och kanske får vi fler som tittar in också?

@Alan Tycker att din profil lät intressant, är själv bland annat också intresserad av filosofi och det ockulta. Försöker att vara uppdaterad om teknik och vetenskap även om jag inte har någon fallenhet inom ämnet. Har du någon bok som du läser nu? :)

Gigi
                              Deltagare

@camilla jag såg ej, men Alan hörde av sig som tur är! Vi ses på Evas Paley. Jag är onödigt lång och brunett! Vi ses

Alan
                                Deltagare

Försöker leta upp någon skönlitteratur som berör det ockulta och metafysiska men för det mesta hittar jag faktaböcker. Skriver här så fort någon spännande bok dyker upp. Har ni något förslag?

Tänker att Stadsbiblioteket, Götaplatsen kan vara lämplig plats att hålla en bokcirkel.

För övrigt läser jag just nu “12 Rules For Life: An Antidote To Chaos” av J.B. Peterson.

Camilla
                                    Deltagare

Ja, det är ingen vanlig genre, jag förstår the struggle. Jag tycker att folk som är intresserad av det ockulta och metafysiska har väldigt olika syften med sitt intresse och därmed också väldigt olika uppfattningar så jag rekommenderar något baserad på egen smak och det kanske inte alls är vad du har i åtanke men bara några jag kommer på spontant:
                                      A study of destiny av Cheiro, tror han har skrivit fler liknande kortare historier separat också
                                      Destiny times six, Katherine de Jersey
                                      Böcker om Evangeline Adams
                                      Alla dessa böcker ska vara “självbiografi” men då alla var celebriter (med stort ego) på sin tid så får man ju ta det med en nypa salt, fantastiska historier ändå. Jag tar också tacksamt emot om du hittar något du rekommenderar!

Ah 12 rules ja, kom aldrig till skott med att läsa den även om den blev extrem populär. Gillar du den?

Gigi
                                      Deltagare

@Alan bra plats att hålla träffen på tycker jag. Vore det möjligt att vi skulle ta med ett varsitt bokförslag vid första träff som vi sedan tillsammans hade kunnat välja mellan? Bara en tanke. Tycker det skulle vara kul att höra vad alla läser/vill läsa. :-)

Gigi
                                      Deltagare

Hallå!

Efter idogt googlande hamnade jag här – hoppas det ger resultat. Även jag är intresserad av att gå med i eventuell bokcirkel (gärna så man kan ses i Gbg). Ej kräsen vad gäller val av bok då jag är mer intresserad av diskussionen kring boken än bokens innehåll i sig. Men vem uppskattar inte lite ockultism? Detta vore min första bokcirkel.

Gigi
                                          Deltagare

Vad gäller min tekniska förmåga så är den, som ni kan se, sviktande. Var menat att svara till tråden i helhet, ej riktad till en person. :-} Ser i vilket fall mycket fram emot detta.

Camilla
                                              Deltagare

Haha förstår dig! Tittade till tråden igen och blev smått förvirrad när jag ser att nyaste inlägg hamnade överst och svaren under så när jag började läsa så hamnade allting i kronologiskt oordning. Men kul att du också hittade hit, håller man tråden lite över ytan så borde fler titta in och några fåtal borde räcka för att dra igång nåt! Jag hoppas också på att kunna fysiskt ses i Göteborg. Har du nåt du läser för tillfället eller söker du nåt nytt?

Gigi
                                                  Deltagare

@Camilla ja, måste säga att flrumet känns aningen föråldrat (men även det har sin charm). Har nyligen läst ut Ett litet liv och nu läser jag färdigt en bok som heter The Body keeps the Score (handlar om traumabearbetning bl a). Läser du något nu? Om inre – vad föredrar du för genre?

Åh! Hopps verkligen någon mer ansluter snart så vi kan dra igång processen på riktigt.

Camilla
                                                      Deltagare

Åh Ett litet liv! Jag läste det för några sen och det var så tungt, grät en hel del haha. Författarens kontroversiella uttalande om självmord som behandlas i boken var något jag försökte diskutera med mina vänner, men ingen av intresserad.

Aldrig hört The body keeps the score men gillar genrer som du är inne på, jag har alltid dragits till mer psykologisk tunga böcker. Senaste nya som jag har hittat är japanska deckare och mystery noveller, som Zoo av Otsuichi, Kyoichiro Kagas noveller t ex Malice, The Tokyo Zodiac Murders. Bruka bli lite besatt och läsa i överflöd för att sedan bara bryta av helt och leta efter något nytt. Just nu är det lite standstill och jag vet inte riktigt vad jag ska läsa faktiskt, så därför tänkte kul med bokcirkel och kanske få lite förslag. Men det känns vi kan ha någorlunda lika smak ändå, det vore ju lite jobbigt som man måste läsa något helt tvärt emot vad man gillar.

Camilla
                                                    Deltagare

Haha förstår dig! Tittade till tråden igen och blev smått förvirrad när jag ser att nyaste inlägg hamnade överst och svaren under så när jag började läsa så hamnade allting i kronologiskt oordning. Men kul att du också hittade hit, håller man tråden lite över ytan så borde fler titta in och några fåtal borde räcka för att dra igång nåt! Jag hoppas också på att kunna fysiskt ses i Göteborg. Har du nåt du läser för tillfället eller söker du nåt nytt?

Alan
                                                Deltagare

Hej på er!

Det är första gången jag deltar i en bokcirkel och ser fram emot kommande aktivitet.

Är inte direkt någon bokmal men har plöjt igenom en hel del kurslitteratur så läsvana har jag i alla fall :)

Hoppas få träffa er snart!

Visar 2 svarstrådar
                                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.