Kapitel 6

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Lena Moser
      Deltagare

Jag tycker det är mycket svårt att läsa detta kapitel eftersom jag känner ett stort behov av att ”fästa” teorierna i tiden. Härstämmar texten i huvudsak från 1938? Fast å andra sidan hänvisas till 1950-talet och det finns citat ur böcker från 1960. Kanske spelar det ingen roll. Kanske är det som Rosenblatt skriver om vetenskapsteori allmängiltigt utan avstamp i tid och rum? Nej, jag tror inte det.

Cilla Dalén
        Deltagare

Frustrerande läsning för att jag inte förstår när olika delar är skrivna. I förordet (Rosenblatts eget) står ju bara att inga större ändringar är gjorda sedan boken kom ut 1938.
          I detta kapitel skriver hon om forskning inom t ex psykologi och det aktuella läget – vilket är det? Hon nämner saker som hänt under andra världskriget och på något ställe talar hon t o m om 1970-talet.
          Funderar också över hur läroplaner kan ha sett ut i USA under den tid Rosenblatt skrivit. Om en svensk idag skulle skrivit detta kapitel skulle man förstås ha tagit avstamp i läroplanens skrivningar om värdgrund, men Rosenblatt verkar inte ha något sådant att utgå från.
          Favorit i detta kapitel s 111:
          ”Det samlas mer och mer belägg för att vetenskapen, om den utnyttjas på rätt sätt, så småningom kan minska den tid som behöver läggas ner på arbete så att hela befolkningen får fritid och energi över till det rika och fantasifulla liv som litteraturen och konstarterna erbjuder.”
          Det känns ju som om det är väldigt länge sedan man kunde skriva något sådant – men en vacker vision var det :)
          Ja, detta kapitel innehåller inte så mycket jag tar med mig till det konkreta arbetet i skolbiblioteket.

Cilla Dalén
          Deltagare

Några grundläggande sociala föreställningar

Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.