Kapitel 5

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Cilla Dalén
      Deltagare

Tror hon är klok när hon vill att man ska börja med litteraturen och läsupplevelsen, och från nyfikenheten den skapar gå vidare till att låta eleverna söka information om författare och tid mm.

Cilla Dalén
        Deltagare

Jätteroligt kapitel! Mycket spännande att läsa och fundera över.
          När jag läste litteraturvetenskap för drygt 10 år sedan fastnade jag verkligen för termen ”konnotationer”. Den använder inte Rosenblatt, men på s 95 är det precis det hon beskriver. Hur ett ord kan vara laddat med betydelser och erfarenheter som gör att associationer och tankar går igång. Men det hon inte utvecklar särskilt är hur detta är mycket individuellt för olika människor. Och, något som är betydelsefullt för mig som jobbar med SvA-elever, hur mycket mindre laddade ord blir när det inte är ens modersmål.

Lena Moser
          Deltagare

Breddning av ramen. Nu kommer källkritiken in i läsningen. Vilka källor ska man lita på när det gäller att bredda sin kunskap om verket och författaren? Hur stor vikt ska eleverna lägga vid andras åsikter och hur långt ska de lita på sin egen upplevelse? Vilka bakgrundsfakta är viktiga och vilka är oviktiga för elevens känsla för verket?

Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.