Kapitel 3

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #22436
      Cilla Dalén
      Deltagare

      Ja! Hör definitivt till fördelarna med att vara skolbibliotekarie, jämfört med lärare – att man slipper bedömningsbiten :)
      Jag tänker ofta på Aidan Chambers modell för boksamtal när jag läser i den här boken. Han har verkligen tagit fasta på de saker som Rosenblatt skriver om. Här i kapitel 3 går hon ju igenom ett antal aspekter som hon tror är viktiga för att eleverna ska få personliga upplevelser av att litteratur verkligen angår dem.
      T ex ska läraren:
      inte driva igenom förutfattade meningar (stämmer med Chambers)
      skapa en atmosfär som uppmuntrar elever att berätta om sina tankar (stämmer)
      inte kräva sammanfattningar (stämmer – hellre delge aspekter säger Chambers)
      värdesätta uppriktighet (Chambers försöker ju få oss att plocka fram både positiva och negativa saker, bra för en del elever vill helst bara hålla med)
      uppmuntra att eleverna lyssnar till varandra (japp, där med stämmer det).

    • #22435
      Lena Moser
      Deltagare

      När jag läser kapitel 3 tänker jag på Daniel Pennacs bok “Som en roman. Om lusten att läsa”. Visst är en stor utmaning att undervisa i modersmål mha litteratur där läraren kan bedöma elevens utveckling utan att kräva sammanfattningar och redogörelser enligt specifika formler på det att elevernas läsmod och läsvilja försvinner iväg lika fort som en sommardag?

    • #22079
      Cilla Dalén
      Deltagare

      Litterär känslighet som källa till insikt

Visar 2 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.