Kapitel 2

Visar 5 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #22434
      Cilla Dalén
      Deltagare

        Lena – kan du utveckla det där med temporär instans? Är det den unika läsupplevelsen som du kallar temporär instans, eller menar du något mer?

      • #22433
        Lena Moser
        Deltagare

          När jag läser kapitel 2 har jag hela tiden i bild i huvudet av den litterära upplevelsen som en temporär instans mellan texten och läsaren. När läsningen är över är instansen borta. Det finns oändliga kombinationer av text och läsare och även omläsning av samma text av samma läsare ger en ny upplevelse. Detta måste vi tänka på när vi arbetar med texter och elever. Även när man kanske bara tipsar någon om en bok.
          Det jag främst gillar med boken så här långt är just betoningen att men genom att GENOMLEVA litteratur för en bättre förankrad upplevelse av människors villkor. Det är väldigt viktigt i alla skolämnen enligt mig.

        • #22432
          Cilla Dalén
          Deltagare

            På s 46 står om litteraturen som verklighetsflykt. Det brukar väl anses lite mindre fint att använda litteratur så? Men jag tycker att Rosenblatt ger fina förklaringar till varför det är bra med lite verklighetsflykt, och att även litteratur som anses ”god” kan ge sådan :-)

          • #22431
            Cilla Dalén
            Deltagare

              Gillar s 45: ”Litteraturen erbjuder ett GENOMLEVANDE och inte bara VETANDE OM”.
              Förstås anledningen till att integrera litterära texter i undervisningen i olika ämnen.

            • #22430
              Cilla Dalén
              Deltagare

                Jag har lite svårt för det här med den estetiska upplevelsen. Vad betyder det egentligen, när det handlar om litteratur? På s 41 säger Rosenblatt ungefär att en facktext kan vi få återberättad för oss och förstå rätt bra vad den handlar om. Men en dikt går inte att återge på samma sätt – man måste ta del av den för att få den rätta upplevelsen.
                På s 42 talar Rosenblatt om ”balanserade litterära upplevelser” och ”balanserad förnimmelse” i samband med estetisk upplevelse. Varför ordet balanserad? Tänker att det är just det slående, drabbande och inte det balanserade som är den stora upplevelsen?

              • #22078
                Cilla Dalén
                Deltagare

                  De mänskliga förutsättningarna för litterär känslighet

              Visar 5 svarstrådar
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.