Bokcirkel: Läs med Sundsvalls stadsbibliotek

Författare: Ida Norberg
Vegetarianen av Han Kang
Nu har läsperioden av boken Vegetarianen startat. Som vanligt kan vi under hela läsperioden diskutera boken här i detta forum :) Den 24 mars träffas de som så vill på Kulturmagasinet. God läsning! :)
Vegetarianen av Han Kang
- Detta ämne har 11 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 6 månader sedan av .
-
FörfattareInlägg
-
-
2018-03-24 kl. 12:24 #23890
Vi är rörande överens på vår liveträff om boken. Detta är en fantastisk berättelse som är väl värd att läsas. Så läs den om du inte redan gjort det 😊
På ett sånt vackert språk berättar hon egentligen en förfärlig historia. Men så bra. Andlös. -
2018-03-18 kl. 18:38 #23867
Jag närmar mig slutet av boken. Den är förtvivlat sorglig. Reagerade mycket på denna mening: “även när människor har varit med om fasansfulla saker fortsätter de att äta och dricka, gå på toaletten och tvätta sig – leva, med andra ord. Och ibland skrattar de till och med högt.”(s197) jag blev av någon anledning tårögd av detta stycke. Det är människans kast på något sätt, vi måste leva vidare trots ohyggligheter vi varit med om, trots sorg oxh plåga. Överlevnadsinstinkten är kanske den starkaste av instinkter. Men i boken har systern Yeing-hur totalt tappat bort att vara människa. Hennes försvar eller skydd mot allt hon varit med om tar sig uttryck i att hon inte vill vara människa längre. Hon försöker bli något annat, ett träd kanske. Döden är hennes befrielse, för hon ser den inte som något slut, utan snarare kanske en början.
Boken är snart slut, jag vet inte hur många av er som är med här som läst den, men för mig var den en upplevelse. Språket, som definitivt är poetiskt, handlingen som berör existentialism och människans sätt att hantera eller skydda sig från trauman, människors oförmågor och egoism, och så motsatsen – att alltid vara till lags. Systerns In-hyes ansvarstagande t ex. Och den tunna linjen mellan galenskap och det friska psyket. Är hon galen Yeng-hye eller vill hon bara bli fri? Jag saknar fortfarande hennes röst i berättelsen. Det är från alla omkring som berättelsen bärs framåt.-
2018-03-24 kl. 10:12 #23889
Jag känner mig helt utmatad, omskakad och lite nedstämd efter att har läst klart boken. Vi tilldelas roller oavsett vilket del av världen vi föds till och så fort någon avviker och försöker bryta ut sig så får det stora konsekvenser för den och dennes närmaste. När en försöker göra sig fri leder det som oftast till smärtsamma psykoser och inte sällan döden. Men det stoppar oss inte. Systern In-hye förstår att om det inte var Yeong-hye så skulle det vara hon söm hade brutit ihop. Alla vi kan när som helst bryta ihop då “ord och tankar försvinner”.
“Jag har också drömmar, vet du. Drömmar….och jag kunde låta dem ta kontroll över mig…men drömmen kan ju inte vara allt som finns, eller hur”
“träden vid vägkanten står i brand, en grön eld som böljar likt den skälvande flanken på ett väldigt djur, vilt och rasande” Så vackert!
-
-
2018-03-12 kl. 15:53 #23860
Apropå existentialism: “I boken Existentialismen är en humanism (1946) redogör Jean-Paul Sartre för existentialismens bärande tankegångar. I enkla drag: människan definierar sig själv genom sina handlingar, och består i inget annat än handling. Genom personliga val väljer hon själv sin egen och andras moral, men detta får betydelse först efter handling (eller icke-handling).” (ur Wikipedia)
-
2018-03-12 kl. 15:50 #23859
den här romanen kan verkligen läsas på flera nivåer. Jag funderar t ex på hur beteende och etikett i det sydkoreanska samhället ser ut, hur viktigt det är att inte göra bort sig eller göra bort andra – att heder och ära för en person sitter i hur hens familjemedlemmar beter sig – kulturvanor/outtalade regler. Sen lyckas författaren också spegla maktordning, i ett samhälle, i en familj, mellan två personer. Här finns tydligt kvinnoförtryck, och tydlig hierarki mellan könen. Vad som går för sig och vad som inte går för sig. Och den manliga blicken blir berättaren av allt detta. Ingenstans hörs huvudpersonen Yueng-hyes röst – förutom i svaga kursiva inlägg. precis som det ser ut i verkligheten. Fascinerande bok. fantastiskt skriven. Jag är helt tagen!
och sen yueng-hyes roll i det hela – vilken roll har hon egentligen i allt som sker? Vad vill hon åstadkomma? kan man se det som att hon egentligen har makten eftersom alla omkring henne på sätt och vis måste förhålla sig till hennes agerande? har man ansvar för hur andra beter sig pga ens egna livsval? Spontant vill jag säga nej… -
2018-03-07 kl. 10:51 #23845
Nu har jag kommit en bit in i boken och jag måste säga att det är en ganska vidrig historia. Jag ser det som att kvinnan i boken som blir vegetarian går in i en psykos. Och hennes familj omkring henne tänker bara på hedern och förmår sig inte ens till att hjälpa henne till en läkare, eller se att det faktiskt är ett allvarligt tillstånd. Yueng-huy (kan inte stava) har uppenbarligen haft en jobbig barndom och det är rätt tydligt att både män och kvinnor lever i ett sorts kulturellt fängelse. Man måste bete sig på ett visst sätt och varje avvikelse betraktas med avsky och sedermera med ignorans. Samhället präglas verkligen av rollspel. och mitt i detta finns också en vanmakt och förtvivlan från t ex Yueng-hyus pappa som alltid haft makten , men i detta fall inte kan få sin dotter att äta kött. Jag tror det slutar förfärligt. Saknar medmänsklighet i berättelsen.
-
2018-03-02 kl. 17:18 #23790
jag blir jättenyfiken på boken Levande och döda efter att ha läst recensioner och intervjuer – den boken återkommer hela tiden. och blir också nyfiken på Sydkorea som litteraturland och hittade denna artikel från projektet Världslitteratur.se – en sida som drivs av “Världsbiblioteket i Solidaritetshuset i Stockholm, med syfte att lyfta fram världslitteraturen – en term som vi här låter stå för litteraturen från Afrika, Asien och Latinamerika”.
-
2018-03-02 kl. 17:10 #23789
Boken fick strålande recension i Arbetarbladet :)
och det är tydligen runt 10 år sen författaren skrev den, enligt en intervju i ETC. Ur den intervjun: “Varje bok är för henne en fråga som inte får något svar men som hon formulerar och formulerar om intill fulländning. Så vilken fråga är Vegetarianen? – Ifall det är möjlighet att leva i den här världen som är så fylld av våld, är det möjligt att stå ut med att människan är på samma gång så våldsam och så vacker?”
Existentialism verkar vara ett inslag i romanen. Kanske i alla hennes böcker. Också intressant att läsa en bok av en sydkoreansk författare. Tydligen är hon svartlistad av landets regering… Intressant också att Han Kang känner sig hedrad över detta då det betyder att hon uppmärksammats…
-
2018-02-23 kl. 21:38 #23756
Men vilket språk!! Så vackra formuleringar, som t ex “innan verkligheten antagit sina vanliga konturer”… Precis så är det ju när man vaknar och ännu inte riktigt är vaken, och befinner sig nånstans mellan dröm och verklighet. Har precis börjat läsa och språkligt sett så snuddar boken absolut vid lyriken. Är också förvånad att berättaren är en han, och är nyfiken på om berättarrösten blir någon annans längre fram i boken. Känns som att det här kan bli en väldigt bra bok 😊
-
2018-02-19 kl. 14:22 #23742
“”Vegetarianen” belönades 2016 med det internationella Man Booker-priset och blev Han Kangs genombrott utanför hemlandet Sydkorea. Det är en lyrisk berättelse i tre akter, som rör sig mellan realism, surrealism och allegori.” (Förlaget Natur o Kulturs sida)
kanske en utgångspunkt vid starten :) Jag får se vad jag tycker när jag börjar läsa. Jag har aldrig hört talas om varken boken eller författaren, och det känns lite spännande också. Finns en intervju med henne ur The Guardian som kan ge lite kött på benen inför hennes författarskap.
-
2018-03-24 kl. 09:37 #23888
Språket är underbart flytande och verkligen poetiskt. Det öppnar ett svart hål i min mage där jag känner orden pulsera och skära. Så vackert!
-
-
2018-02-19 kl. 14:12 #23741
Nu har läsperioden av boken Vegetarianen startat. Som vanligt kan vi under hela läsperioden diskutera boken här i detta forum :) Den 24 mars träffas de som så vill på Kulturmagasinet. God läsning! :)
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.