Orden som formade Sverige av Elisabeth Åsbrink

Visar 5 svarstrådar
  • Författare
      Jura78
      Deltagare

Håller absolut med: väldigt bra bok. Jag gillar hur hon skriver, innehållet och att hon är kortfattat (korta kapitlar). Jag skulle också rekommendera boken till alla och i synnerhet till skolundervisning av lite äldre elever.

Igår lyssnade jag på “lyckliga gatan” och lärde mig något nytt. Och att alternativa fakta var redan en grej i alla tidernas gång är ju också intressant. Och Ingvar Kamprad som nazistvän. Och den pseudo neutraliteten i kriget. Har 40 år kvar i boken (typ 80 sidor) av att bli upplyst och ser fram emot att läsa om de orden som formade Sverige. :)

Ida Norberg
        Deltagare

Vi tycker mycket om boken. Röda tråden handlar om att allt kommer nånstans ifrån och vi skapar kulturarvet tillsammans. Åsbrink använder hur språket har förändrats som en sorts stam genom boken. Vi reagerade också på hur påläst hon är, och hur många källor hon använt (10 sidor källhänvisning!!). Aktuella källor också. Skriver väldigt bra, lätt att hänga med i svängarna. Korta kapitel var också positivt. Absolut en bok att läsa!
          Hon berättar om vår historia och lägger till sådant man inte riktigt känt till. Det betyder att hon tillför ny kunskap. Vare sig man är duktig eller inte på den svenska historien så funkar boken. Kanske nåt för historieundervisning i skolan? Och då med tanke på diskussion om vår samtid.

Ida Norberg
          Deltagare

Nu har jag kommit så långt som till ishockeyns historia. Det som slår mig vid läsningen är just det att ingenting egentligen är svenskt av det vi kallar svenskt. Det som vi känner så varmt för, som vi tänker är vårt kulturarv är från början importerat. Ideer som utvecklat landet är sprungna ur inspirationen från andras ideer. Det är också spännande att läsa och få det så tydligt beskrivet att alla tider har sina utvecklingsmotståndare. “Det var bättre förr” är liksom ett mantra…
            Jag gillar den här boken skarpt, och är glad att den är med här, skulle annars aldrig fått ögonen på att den fanns. Tänk vad fantastiskt det är med en bokcirkel ändå, där människors gemensamma intresse för läsning ger en massor av ny kunskap och vidgade vyer 😊

Amela Hadziresic
            Deltagare

Jag har inte läst allt och inte heller i rätt ordning men kan säga att jag är mycket imponerad dels hur Åsbrink skriver och dels att hon överblickar hela Sveriges historia.
              Den här boken är som Vad varje svensk bör veta fast roligare. Den ska man ha hemma för att kunna återkomma till och läsa om. Frågan är om det går att diskutera själva boken eller ska man välja något stycke ifrån och fördjupa sig närmare i. Men sådana kunskaper saknar jag.
              Visst en annorlunda historiebeskrivning och en ypperlig källa för sammanfattad svensk historia.

Ida Norberg
              Deltagare

Den här boken tog lite tid för mig att börja med. Men nu när jag har börjat så önskar jag att jag vore ledig så jag bara kunde få läsa och läsa 😊 För mig är det det historiska som är mycket intressant. Självklart också språkhistoria som författaren har som röd tråd genom boken. Vi läste ju 1793 tidigare och skildringen av 1700-talet även i denna bok är ju en skildring av en något våldsammare och smutsigare värld. Jag har aldrig lyckats lära mig kungaordningen i Sverige, dvs i vilken ordning alla kungar och drottningar regerat. Nu får jag ju en hel historielektion väl paketerat. Tycker att författaren skriver mycket målande, och gillar också den ironiska tonen som dyker upp ibland. Samt blinkningar framåt till vår samtid. Märks att hon är påläst och kunnig.

Ida Norberg
                Deltagare

Nu börjar läsperioden av boken Orden som formade Sverige av Elisabeth Åsbrink.

Visar 5 svarstrådar
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.