Läs med Sundsvalls stadsbibliotek
Offentlig bokcirkel aktiv 1 år, 11 månader sedanTyvärr måste vi göra ett uppehåll i vår bokcirklande. Återkommer så snart vi är igång igen. Har någon av er tips på en bra bok att läsa och diskutera välkommen och meddela här.
Bokcirkeln drivs av Sundsvalls stadsbibliotek. Vi läser all möjlig litteratur, och diskussionen sker fritt under respektive läsperiod. Det går bra att hoppa in i cirkeln när som helst. Kontaktperson: Amela.hadziresic@sundsvall.se
Böckerna läses i valfritt format och på valfritt språk. Instruktioner för att delta:
• Skapa ett konto (gratis) på bokcirklar.se för att kunna diskutera. (Du behöver inget konto för att enbart läsa inlägg).
• Välj bokdiskussioner och välj den bok du vill prata om.
Varmt välkommen att delta.
Om vänskap funnes av Stig Claeson
- Detta ämne har 11 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 1 månad sedan av .
- FörfattareInlägg
- 2018-12-20 kl. 14:47 #25055
Sista samtalet om boken Om vänskap funnes visade på hur mycket olika vi är som läsare. Oerhört många olika perspektiv och vinklar att utgå ifrån och dissekera boken. Och själva läsupplevelsen pendlade mellan vackert poetisk och förvirrande. Det vi kom överens om är att sådana här träffar i real live är inspirerande och guldvärda.
Boken kan vi kalla för en genarationsroman med det nomadiserande livet i efterkrigets Europa med sina brigader och en faderlös generation. Ibland känns det som lite för romantiserad för att i nästa stund bomba oss med en hel del fakta om film, politik, kultur och antal frisläppta fångar. Det är inte mycket som händer i boken men de fåordiga och enkla samtalen på krogen eller hemma vid köksbordet är som hämtade ur det verkliga livet där stort och smått har lika stor roll. Någon av oss kunde inte riktigt engagera sig i dessa samtal för att de kändes som avlägsna och privata och inte leder någonvart.
Andra tyckte att själva atmosfären, stämningen är enastående vacker och talar till alla.
Kom gärna till vår nästa träff som är 28 februari. - 2018-12-19 kl. 15:35 #25051
Har lite kvar av boken att läsa och nu vet jag vilka personer boken handlar om (jag har googlat:)). Det bästa i boken hittills enligt mig är själva stämningen: det är vintrigt och kallt och därmed sorgligt på något sätt. Vi vet att vi går mot ett tragiskt slut.
- 2018-12-13 kl. 13:23 #25014
Jag googlar inte heller och vill egentligen inte veta vem motsvarar vem i verkligheten. För mig är de litterära figurer vars porträtt har formats efter verliga personer eller händelser eller känslor och förnymmelser. Jag är inte långt i boken men tycker om början kanske mest därför att jag känner varmt för udda, särpräglade och originella varelser. De har min fulla sympati.
- 2018-12-12 kl. 21:42 #25013
Jag håller med. I det här fallet är det nästan nödvändigt att veta vilka boken handlar om, att det är en sorts biografi. Hade jag inte vetat det hade det varit mycket förvirrande. Det är ju i sig rätt intressant att det är så. Det måste ju ha varit ett medvetet drag av författaren då, annars skulle han ju ha skrivit den på ett annat sätt. Tänker jag.
- 2018-12-12 kl. 17:13 #25010
Vad snabbt du läser, Ida! Jag har fortfarande inte läst vidare. Ska försöka göra det.
Jag tycker om att inte veta något om boken innan jag börjar läsa den. Så, jag undviker läsa för många eller för ingående recensioner. boken ska ju berätta vad den handlar om. Men det var ju bra att veta i det här fallet.
- 2018-12-11 kl. 18:39 #24997
Men ja, den är förvirrande. Har kommit förbi paris nu och in i den tid boken skrevs, dvs författarens nutid -1981. Det är mycket namedropping i boken, ibland namn jag känner igen men lika ofta okända namn som jag inte vet om de är fingerade eller riktiga. Upplever boken som att lyssna på en person som aldrig slutar prata, utan som bara kör på med sin svada, från det ena till det andra och så tillbaka igen. Intressant titel ”om vänskap funnes” som om vänskap egentligen inte existerar. Jag gillar beskrivningen av första mötet mellan författaren och Rådström, i Paris. Ett möte som beskrivs som kärlek vid första ögonkastet. Jag gillar det för jag känner igen mig i hur det kan gå till när vänskap uppstår, i ett ögonblick. Från ena stunden när inget finns till den andra då det känns som man känt varandra ett helt liv fast man just träffats. Jag tänker också att det ofta är svårt att komma på hur man lärt känna någon, men i ett par fall har det varit precis som Claesson beskriver det.
- 2018-12-11 kl. 17:47 #24996
Jag tror kanske att boken behöver sättas in i en kontext. Redan första kapitlet upplever jag som något jag kastas in i, utan några som helst förklaringar. Men boken är biografisk och handlar om vänskapen mellan Stig Claeson och Pär Rådström, båda författare. Så den person som heter Nils Johan i boken torde vara Pär.
Om Stig Claeson har Pär Rådströms son Niklas Rådström skrivit i en bok ( recension i UNT) med den enkla titeln Stig.
Jaget i boken är då alltså Stig Claeson själv, eller Nick som han kallar sig i boken. Jag gissar att boken börjar i änden slutet på Rådströms liv, och sen hoppar tillbaka i tiden till vännernas ungdom. Därav att de hamnar i Paris gissar jag. (Har inte kommit dit än) Mer om Rådström finns att läsa i Riksarkivet. Där förstår man att han var något av en allkonstnär, och också aktiv inom SR och SVT:s barndom bland annat. Jag försökt hitta information om Rådströms sjukdom, den som Stig Claesson beskriver i första kapitlet, men det enda jag hittills hittat är en icke verifierad källa som hävdar att han led av malign hypertoni – en svårartad blodtryckssjukdom.
Långt inlägg detta, men jag tror som sagt att boken blir mer förståelig om man har kontexten klar för sig 😊 Det jag har svårt för dock är hur författaren bygger dialogerna, utan tydliga markeringar. Ibland svårt att se vad som är dialog eller vem som säger vad… - 2018-12-11 kl. 16:02 #24995
Oj, jag har inte hunnit börja än!! Ska genast ta mig an boken för att se vad du menar. Är den förvirrande alltså?
- 2018-12-01 kl. 20:32 #24918
Hej! Har börjat boken ett tag sen, men när jag kom till andra kapiteln blev det tvärstopp. Vad har det där med Paris med första kapiteln att göra? Och så vet man igen inte vem som är jag-personen. Har någon kommit längre? Jag är inte så impad och pepp just nu.
- 2018-11-29 kl. 12:18 #24892
Jag har läst ett par titlar men minns inte heller så mycket utom att jag tyckte om dem. Lovar: idag laddar jag ner boken och börjar läsa. (hjääälp…fyra böcker samtidigt är väl lite för mycket för min trötta hjärna):)
- 2018-11-25 kl. 20:55 #24848
Jag är så inne nu på att läsa Aednan att jag glömt bort att vi har denna bok först 😊 Boken utgavs 1981 och ska handla om författaren författarvän Pär Rådström men också om efterkrigstidens Europa. Jag ska erkänna att jag inte läst Slas, som Stig Claesson kallas, förutom möjligen i skolan. Men han hör till en av Sveriges största författare. Och så läste jag i Wikipedia att han dessutom bidragit till Melodifestivalen genom att skriva ett bidrag!! Fast han gjorde inte en Ranelid, dvs han sjöng inte bidraget själv… 😊
Ska bli intressant att se vad jag tycker om hans berättarstil. - 2018-11-15 kl. 13:48 #24835
Nu börjar läsperioden av Om vänskap funnes. God läsning 😊
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.