En ny tid av Ida Jessen

Visar 6 svarstrådar
  • Författare

Det är väl ingen fel på lågmälda och finstämda böcker om de kan väcka djupa tankar och frågor i läsarens inre. Ida Jessen kan den konsten för jag känner att någonting jäser och bubblar där under det strukturerade livet Lilly och hennes man är fångna i. Vi kan bara förnimma hos Lilly denna latenta längtan efter ett mer känslofyllt leverne. Att inte direkt berätta det gör att som läsaren måste jag i kanske flera omgångar reflektera efter vad som hänt i Lillys liv och om det kunde bli annorlunda. Detta leder mig till de eviga frågorna: hur gör vi våra val, varför det blev som det blev, är allting förutbestämt?

Ida Norberg
      Deltagare

Jag har nästan läst ut boken. Det ord som kommer för mig är Lågmäld. Det är en lågmäld berättelse, men om vad egentligen? The moral of the story – mycket intressant fråga där. Vad handlar boken om egentligen… Det är som att det pågår väldigt mycket under ytan, men vi får bara se ankan som till sunes lugnt simmar omkring. De små ankfötterna som går som propellrar under ytan ser vi inte. Relationen mellan doktorn och hans fru är inget som skrivs oss läsare på nästan direkt. Vad finns där för känslor? Skyddar han sin fru verkligen, eller lever han sitt liv som han vill och så får hon hänga med bäst hon kan… Det är ju uppenbart iaf att det är efter hans uppsatta mål och tankar om hur livet ska vara som de lever båda två. Finner honom ytterst otrevlig och egoistisk. Men hon beskriver ju honom som fantastiskt. Detta är en historia som ska läsas mellan raderna.
        Intressant att skriva en historia så också. Får se hur den slutar och om jag vill läsa fortsättningen…. 😊

Jag är nästan halvvägs i boken som är som du Jura säger väldigt fängslande redan från början tycker jag. Huvudberättelsen och alla de små andra historier runt den är så enkelt och sakligt men men ändå vackert berättade. Hittills har jag fortfarande inte förstått vad för känslor hade de för varandra, makarna Bagge. Det kanske klarnar när jag fått läsa klart boken.

Jura78
        Deltagare

Nu har jag även läst ut boken. Jag känner att jag kanske inte riktigt förstår hela meningen med historien/boken. På engelska brukar man säga The moral of the story. Fanns den?
          Boken var trevligt känner jag, men fängslade mig på slutet inte lika mycket som i början. Misstänker att man får en bättre insyn i historien i andra boken som ska handla om läkarens värld (om jag förstod det rätt).

Jura78
          Deltagare

Nu har jag börjat läsa boken (igår) och är redan mer än halvvägs igenom. Det var svårt att komma in, men nu är jag typ fängslad av hennes berättelse. Och det är rätt snabbt läst. Tycker att det är oerhört osympatiskt att han inte lätt henne vara delaktig i sin kamp även om han säkert trodde att han gjorde det bästa för henne.
            De pratade också väldigt kort om det torra året 1864 som jag känner igen från ”Svälten”. Kul!

Ida Norberg
            Deltagare

Ida Jessen är en dansk författare, född på 60-talet. Hon har visst fått flera priser för sina böcker. Jag är mycket nyfiken på denna bok. ska visst vara den första av två, så vi får väl se om den är så bra att jag även vill läsa nästa 😊
              Vi har lång lästid denna gång, ända till april. Under hela läsperioden går det utmärkt att diskutera boken här under Forum 😊

Nu påbörjar vi läsningen av Ida Jessens bok: En ny tid. Hoppas den faller er i smaken. Finns tillgänglig både som vanlig bok och som elektronisk media.

Visar 6 svarstrådar
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.