Lisa och Lilly av Mian Lodalen

  • Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år sedan av .
Visar 3 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #37771
      Jura78
      Deltagare

        Nu har jag läst klart. Det var en väldigt gripande berättelse även om man visste hur det skulle sluta. Fattade inte riktigt varför det är så många som kommer till deras begravning!?

        Läste att denna boken ingår i en trilogi om livet som homosexuellt i Stockholm under olika tider, men jag minns det kanske fel!?

        • #37853
          Amela Hadziresic
          Deltagare

            Jag har ju också läst klart och du har rätt att det är en första bok i en trilogi. när de andra koomer ut vet jag inte än.

            Lisas och Lillys tragiska historia blir man naturligtvis rörd av för att det är sann. Deras kärlek var förbjuden och att träffas i hemlighet och tvingas hitta på små vita lögner dagarna i ända blev för mycket för de knappt 16-åriga flickorna. De hade ingen att anförtro sig och de få som visste eller anade vad de kände för varandra visar ingen förståelse. Bördan blev för tung.
            Även idag finns där ute en hel del människor som fortfarande fördömer homosexualitet och att få tala öppet om sin sexuella läggning är inte det enklaste.
            Det är där jag känner att boken är mer en dokumentation av det som händer i Stockholm i början av 1900-talet. Jag saknar djup, att bli känslomässigt drabbad, att oroa mig för flickorna, att lida med dem.
            En hemsk historia men för mig kändes inte mer en som en gammal nyhet man läst i efterhand om.

        • #36992
          Jura78
          Deltagare

            Hej hej till alla som läser! :)

            Nu har jag kommit in i boken (typ en tredje del) och tycker den är fin. Tonårsförälskelse fast lite annorlunda än det man kunde föreställa sig då. Hänger tyvärr inte med i alla svänger där de promenerar runt stan då jag inte kan Stockholm. Det tycker jag är synd. Därför blir det lite långrandig när alla gatunamn nämns och så vidare. Tycker inte att det tillför så mycket så jag kollar inte upp det.
            Hoppas på att målaren kommer tillbaka på något sätt och hjälper Lisa, men prologen lätt ju anar att det inte går så bra för Lisa och Lilly. Ska läsa vidare.

            • #37056
              Amela Hadziresic
              Deltagare

                Ja, det ser ut som om historien inte kommer att få en lyckligt slut.

              • #37030
                Andreas Ignell
                Deltagare

                  Håller med om att det är mycket gatunamn hit och dit och jag förstår att det kan kännas lite onödigt, men jag tycker ändå att det tillför när det är någon plats jag känner till. Jag tycker också att det känns väldigt spännande att huvudpersonerna har funnits på riktigt. Fint och trovärdigt skildrat med kärleken, kraften, oundvikligheten.

                  • #37085
                    Jura78
                    Deltagare

                      Hej hej! Då har du rätt, Andreas: när jag känner igen några gator (t.ex. kullen på Götgatan) så är det väldigt roligt och det ger något. Men jag är lite kluven att ha så många gatunamn i en bok då chansen att dem flesta läsare inte känner igen alla, eller!?

                    • #37054
                      Amela Hadziresic
                      Deltagare

                        Egentligen behövs inte alla gatunamn men jag tror att författaren vill på detta sätt ge mer tyngd till själva berättelsen. Jdet stör mig inte så mycket eftersom det är en stark berättelse.

                  • #36914
                    Amela Hadziresic
                    Deltagare

                      Hej!
                      Är det ingen annan som har börjat läsa boken? Det tycker jag är väldigt synd för att jag blev väldigt gladöverraskad hur berättelsen tar sin form. Det är inte så mycket beskrivningar även om man kanske skulle kunna sitt Stockholm. Det handlar mer om dialog, replikerna som verkar vara allmänt vardagliga men ändå säger mycket. Att som tonåring få pirret i magen för att allting är nytt och spännande, även om det är tidsmässigt avlägset för mig, känns bekant.
                      Det enda jag inte förstod var varför blev dansbanan stormad.

                      Snälla någon! Jag vill gättegärna prata boken med någon!

                      • #36972
                        Jura78
                        Deltagare

                          Hej Amela! Jo jag har börjat läsa, men inte kommit särskilt långt. Jag har tyvärr hört hur boken slutar (i en mening … så inte allt), men jag vill ju läsa hur de kommer dit. Förstår inte heller varför dansbanan stormades. Tänkte att jag missat något, men orkade inte läsa om. Ska läsa vidare.

                      • #36634
                        Amela Hadziresic
                        Deltagare

                          Nu börjar vi med en ny cirkel där vi ska läsa boken Lisa och Lilly, skriven av Mian Lodalen.
                          Boken handlar om allas våra första kärlek, om hur omskakande och hjärtekrossande den kan upplevas.

                          Välkommen att skriva ner dina tankar kring det du har läst. Det behöver inte vara något märkvärdigt bara det du tänkte på förts.
                          Mycket nöje!

                      Visar 3 svarstrådar
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.