Jason Diakité – en droppe midnatt

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
      Amela Hadziresic
      Deltagare

Den här gången lyckades jag inte bifoga länken:(

Amela Hadziresic
        Deltagare

Hej allihop!
          lite sent men jag måste ändå kommentera boken. Förmodligen att jag hade stora förhoppningar blev läsningen en stor besvikelse. Som Jura78 säger, det är svårt att sätta fingrarna på det som stör läsningen: är det språket, själva berättande som känns upphackat på något vis eller bara det att jag lyckas inte komma nära någon av personerna i boken. Det som fascinerade mig mest var musiklåtarna. Jag fick ju YouTuba varenda en och gillade dem.
          Se video från hans bokrelease i NY

• Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av Amela Hadziresic.
          Jura78
          Deltagare

Hej allihop! Har inte läst klart än, men ska göra det på resan till Tyskland. Har kommit typ till hälften. Hur långt har ni andra kommit? Vad tycker ni? Blev det bättre för dig, Amela? Jag gillar boken. Saknar dock något som jag inte kan sätta fingrarna på (vet inte riktig vad det är som jag saknar). Jag hoppas att ni skriver en sammanfattning av mötet här igen.

Amela Hadziresic
            Deltagare

Jag har inte hunnit så långt in i boken, bara till sidan 62, men början var en besvikelse. Jag kanske hade omotiverade förväntningar, trodde kanske att texten skulle ta mig med storm såsom hans musik. Så blev det inte, tyvärr. Hoppas det blir bättre i fortsättningen.
              Lyssna gärna på hans musik.
              Allt är grönt
              P.S. Jason Diakité Timbuktu ska bli lärare i andra språk, så roligt!

Jura78
                Deltagare

Har också inte kommit så jättelångt och tycker att det är väldigt intressant när pappan berättar om södra USA när han var ung. Jag har ju läst om de tiderna, men hade inte fattat hur farligt det faktiskt var/är för svarta människor där. Det är ju så svårt att föreställa sig. Jag tycker att det blir mer verkligt när man hör (läser) det från ett jag perspektiv.
                  Tycker också att Jason reflekterar väldigt väl, t.ex. när han fångar ögenblicket där han förstår att han inte skulle bli så irriterad på andra när de säger/gör samma saker som pappan gjorde, men han blir irriterad på pappan.
                  Nästa delen för mig är (första?) intervjun med mamman. Ser fram emot att läsa det.
                  Låten var bra! :)

Ida Norberg
                Deltagare

Nu börjar vi diskussionen och läsningen av Jasons Diakités En droppe Midnatt. Ska bli spännande att börja läsa boken :) Den ska finnas som e-bok, tryckt bok och ljudbok på biblioteket.
                  Som ni ser så kommer vi att träffas den 14 oktober kl 12 för att diskutera boken även IRL. Då ses vi över en lunch på Kulturmagasinets nya café Stair Culinar.
                  men jag hoppas att vi också diskuterar här på bokcirklar.se under läsningen :)

Visar 4 svarstrådar
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.