Vi har idag haft en diskussion om boken. Vi var rörande överens om att det är en läsvärd bok. Vi kom in i handlingen snabbt och när en väl vant sig vid att kommatecken saknas och att namn var ihopskrivna så flöt det på bra. Jag för min del blev rätt förtjust i språket och tyckte att det på något sätt förstärkte huvudpersonens distansering från sig själv och livet. Historien är ju förfärlig; incest, det ständigt närvarande våldet, historien som på något sätt upprepar sig. Maria, den döda kvinnan, var ständigt närvarande som en skugga i allt som hände.
Det är absolut en läsvärd bok och jag för min del kommer läsa även nästa i serien, som någon sa skulle bli 3 böcker.
Vi tyckte också det var lite intressant och kanske smått osannolikt att Jana slog sig ner i byn, skaffade jobb osv. Kändes väldigt impulsivt alltihop. Hade hon inget liv alls där hon hade bott tidigare? Hon skulle väl bara på besök hos sin bror. Och så blev hon kvar. Jag anade också en viss kritik mot äldrevården i beskrivningarna av Janas jobb.
Hur som helst, en trevlig diskussion och nu vidare till nästa bok 😊