Jag for ner till bror av Karin Smirnoff

Visar 11 svarstrådar
  • Författare
      Jura78
      Deltagare

Hej hej Amela! I boken pratade de om att hon klev av bussen längs E4 och att det var i närheten av Umeå. Sen fanns det också ett by- eller kommunnamn och en beskrivning av kommunen (väldigt lång i både öst-väst och nord-syd) och så. När jag googlade det var det inte så många som fanns här uppe. Jag kom tyvärr inte ihåg namnet. Hoppas att det hjälper på något sätt.

Ida Norberg
        Deltagare

Hejhej, jag har läst bok nr 2, dvs jag for ner till mor. Jag tycker den absolut är värd att läsas också. Av någon anledning tycker jag mycket om denna historia om dessa två outsiders till syskon.

Ida Norberg
          Deltagare

Vi har idag haft en diskussion om boken. Vi var rörande överens om att det är en läsvärd bok. Vi kom in i handlingen snabbt och när en väl vant sig vid att kommatecken saknas och att namn var ihopskrivna så flöt det på bra. Jag för min del blev rätt förtjust i språket och tyckte att det på något sätt förstärkte huvudpersonens distansering från sig själv och livet. Historien är ju förfärlig; incest, det ständigt närvarande våldet, historien som på något sätt upprepar sig. Maria, den döda kvinnan, var ständigt närvarande som en skugga i allt som hände.
            Det är absolut en läsvärd bok och jag för min del kommer läsa även nästa i serien, som någon sa skulle bli 3 böcker.
            Vi tyckte också det var lite intressant och kanske smått osannolikt att Jana slog sig ner i byn, skaffade jobb osv. Kändes väldigt impulsivt alltihop. Hade hon inget liv alls där hon hade bott tidigare? Hon skulle väl bara på besök hos sin bror. Och så blev hon kvar. Jag anade också en viss kritik mot äldrevården i beskrivningarna av Janas jobb.
            Hur som helst, en trevlig diskussion och nu vidare till nästa bok 😊

Amela Hadziresic
            Deltagare

Att det varken finns komma eller kommatecken i boken märkte jag inte all för jag tämligen fuskar lite grann: jag lyssnar på e-ljudbok. Jag har nu inte hunnit lyssna på så mycket men det var verkligen bra början. Fick spola tillbaka några gånger för att kunna förstå vem som är vem och när allting hände. Håller med Jura att det är ett väldigt svårt ämne och boken som sådan kommer säker att vara kvar i mig länge. Personligen gillar jag inte serier och brukar inte läsa mer än del 1 i varje.

Ida Norberg
              Deltagare

Den 10 juni kl 13-14, ses de som vill och kan, för samtal och diskussion om boken. Vi möts upp i Digidelcenter, och om det känns ok för alla medverkande så tar vi en gemensam fika i Stair Culinar samtidigt som vi pratar om vår läsupplevelse. Fika på egen bekostnad.
                Du som inte läst boken, men är nyfiken på hur vår digitala bokcirkel fungerar är också välkommen att delta :)

Ida Norberg
                Deltagare

Jag har inte börjat än..ligger efter. Läser just nu en annan bok till en annan cirkel och måste vänta tills jag läst ut den. Men det låter som blandade känslor kring boken. Både bra och dålig. Jag såg att det fanns en uppföljare på bokhandeln nu. hittade en recension i Litteraturmagazinet där det står att uppföljare planeras, om det blir fler än 1 verkar osäkert.
                  Ibland kan det vara som med filmuppföljare – att det faktiskt inte går att klämma ur mer ur historien, utan det räcker med 1 film eller bok då i detta fallet. Jag börjar läsa på söndag :)

Jura78
                  Deltagare

Jag vänjade mig till texten utan alla kommas eller utropstecken eller något annat som inte var en punkt. Det gick att läsa och förstå även om jag fick kämpa på i början.
                    Jag har läst ut boken idag … är faktiskt lite besviken på slutet. Det ska vara lite åt det positiva hållet tror jag. Det blev ett par cliffhanger som säkert skrivs om i nästa boken. Har ni någon koll hur många böcker det ska bli? Jag vet inte än om jag ska läsa den nästa också. Hur gör ni?
                    Tyckte att det var en bra bok. Väldigt jobbigt tema. Fruktansvärt verkligen. Det jag la märke till var att Jana aldrig beskrev hur hon kände. Vi fick alltid veta från hennes beteende, men så vitt jag minns läste jag inte något ”jag kände” utan ”jag gick och slog honom” (aka hon var arg). Jag tror att det är ovanligt att det är så i böcker med en berättarröst i jag-positionen, eller? Jag la i alla fall märke till det. Det är ju iförsig förståndlig också: har man upplevt det som Janna och bror upplevt stänger man ju av sina känslor … man gör utan att veta vilka som är känslorna.
                    Men anledningen till att bara använder punkt och att skriva namnen som janakippo vill jag gärna veta om någon har koll!
                    Hur långt har ni kommit?

Amela Hadziresic
                      Deltagare

En fråga till dig Jura78.
                        Jag hörde att du hade en aning om var någonstans är handlingen förlagt. Skulle gärna vilja veta det eftersom det är några vänner ifrån Västerbotten som undrar om det inte är Ånäset som ligger mellan Umeå och Skellefteå. Om man ska precisera så finns det en by där Hertsånger.
                        Svara gärna om du ser detta

/Amela

Amela Hadziresic
                      Deltagare

Samma här. Det är ju många som snackar gott om boken så vi får väl se.

Ida Norberg
                        Deltagare

Hm, intressant. Har inte börjat läsa än, men det låter onekligen spännande med en sådan modell. Jag tror att Ulf Lundell skrev utan kommatecken. Alla ord i en enda rad. Kan vara utmanande för läsaren.
                          Titeln är ju intrssant att fundera kring. Valde hon titeln utifrån sin första mening tro? Och finns det RN anledning till det? Vad är en titel egentligen – en sammanfattning? Något som ska väcka nyfikenhet? Eller en fingervisning om vad boken ska handla om? Något att fundera kring …

Jura78
                          Deltagare

Nu har jag börjat läsa boken. Jag har inte kommit så långt. Tycker att den börjar bra. Hon använder ord som jag inte alltid förstår och jag undrar om det är “norrländska”? Och en annan fundering: hon använder inga kommas och hon skriver namnen så här: everttaube (alltså utan versaler och ihopskrivna)!? Någon som vet anledningen? Eller är det en viss form i litteraturen? En till observation: jag har aldrig sett att första meningen är samma som titeln. Har någon av er sett det förut? Ser fram emot att läsa mer i boken.

Ida Norberg
                            Deltagare

Alla som är sugna på att läsa en god bok och sen diskutera det ni läst med andra glada bokläsare är välkomna att delta i denna cirkel 😊
                              Här under forum kan diskussion ske under hela läsperioden, tankar en får under läsning kan gärna delas med andra. En kan också välja att läsa och sen delta i bokdiskussionen i slutet av läsperioden. Då ses vi vanligen i Digidelcenter på biblioteket.
                              Det går utmärkt att hoppa in när det passar 😊
                              Välkommen att prata läsupplevelser med oss!

Ida Norberg
                              Deltagare

Läsperioden börjar från och med 29 april. Boken ska finnas som ebok att ladda hem från biblioteket. Jag ser fram emot denna spännande debutbok som fått jättefina recensioner 😊

Visar 11 svarstrådar
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.