Igår av Agota Kristof

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      Amela Hadziresic
      Deltagare

Boken talar för sig själv. Inte en enda ord för mycket. Allt ligger på sin plats. Boken är drabbande och svår att glömma. Agota Kristof blir nog en av mina faforitförfattare.

Annaanden
        Deltagare

Har kommit mer än halvvägs in i boken och tycker att boken känns skriven på ett barnsligt sätt. De korta meningarna som Amela skriver om, tycker jag mer känns som författade av en ungdom. Kanske det blir bättre på slutet och de korta meningarna fyller sin funktion och att jag kan sätta dem i ett sammanhang.

Amela Hadziresic
            Deltagare

Enligt mig är frånvaro av långa beskrivande meningar ett sätt att visa Sandors inte bara Sandors utan också de alla andra rotlösa, sökande själar verklighet. Den är inte poetisk. Den är bra grym.

Amela Hadziresic
            Deltagare

Har laddat ner boken och har stora förväntningar i och med att författarinnan har i svensk press för kanske två år sedan blivit nästan kultförklarad.

Amela Hadziresic
                Deltagare

Igår
                  Jag har sagt att jag ska försöka distansera mig lite och se på de verk jag läser med kritiska ögon vara objektiv och inte blanda in egna erfarenheter och känslor. Tyvärr går det inte när bokens korta meningar blir som knivhugg efter knivhugg i min själ.
                  Jag vet inte vad som kommer att hända. Jag vet inte hur mycket av det han säger eller förtiger är bara påhitt.
                  Längtar för att få läsa klart och kanske få en förklaring.

Amela Hadziresic
                Deltagare

Nu börjar vi med en ny cirkel där vi ska läsa boken Igår skriven av Agota Kristof.
                  En bok om att inte kunna leva i nuet.

Välkommen att skriva ner dina tankar kring det du har läst. Det behöver inte vara något märkvärdigt bara det du tänkte på förts.
                  Mycket nöje!

Visar 3 svarstrådar
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.