I oxögat av Ida Andersen

Visar 6 svarstrådar
  • Författare
      Jura78
      Deltagare

Nu har även jag läst klart boken och även jag är tveksam. Håller med de andra att boken inte övertygade, och att författaren behövde förklara slutet är ju inget bra tecken heller.

Ida Norberg
        Deltagare

Jag blev intresserad av historien om Kosta-Boda. Var lite trög så det tog en stund innan jag fattade att det faktiskt handlar om när glasbruket uppstod.. Så en riktig historisk händelse är grunden till berättelsen som i mina ögon handlar om förändring. Förändrat sätt att se på arbete, förflyttning från jordbruket som det enda värdeskapande till tillverkningsindustri, förändring mellan det nya och det gamla, och även förändring inuti människor. Eskil brottas ju med det mest, att han vill komma bort från stämpeln han har, men också skäms och tycker att han låtsas vara förmer än andra. Och sissel som i sin tur faktiskt välkomnar förändringen och känner stolthet för att hon blir sin egen. Det är mycket som pågår i huvudet på de här två, och mycket som händer i bygden pga glasbruket.
          Jag tror inte heller jag kommer att komma ihåg boken så lönge, men den lämnar mig inte oberörd helt. Jag blev ändå nyfiken på berättelsen och karaktärerna, och som sagt även över glasbruket. Påminner nog en del om hur det var i sundsvall när träindustrin kom hit, och förändrade tillvaron för bondesamhället. Det är också intressant hur liten människan är, som inte klarar av att se att det går bra för andra…Eskils fosterbröder som verkligen bara är svartsjuka och avundsjuka. Människan är visst likadan oavsett årtionde/århundrade 😳
          Jag gillade berättarstilen, men småländskan hade väl inte behövts direkt. Kanske att författaren försöker ta med så mycket som handlar om förändring så att det blir lite ytligt.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Boken har lämnat mig oberörd och jag kommer nog snart att glömma den. Om jag tänker lite kring den så hittar jag egentligen ingenting som är dåligt varken språket, huvudpersonerna eller själva berättelsen om glasbruket Kosta. Det är bara det att den har inte lämnat några spår i mig.
          Boken var inte svår att läsa trots inslag av småländska. Det tycker jag visar att man lika gärna kunde hoppa över de stycken man inte riktigt förstod, de bidrar ju inte till historien. Det som jag fattat mest tycke om är hur Sissel inställning till sex och samlevnad. Det är hon som gör närmanden och det är hon som tar initiativet till allt väsentligt. Hon vågar säga emot sin mor och sin syster, hon vågar sig prata med herrskapet och hon går stark igenom alla livets prövningar.

Ida Norberg
          Deltagare

Jag har nu tagit mig an boken rejält, och också då kommit en bit. Jag tyckte först att berättelsen var lite trög i början, jag tyckte inte om karaktärerna utan slogs mer av hur viljelösa de var på nåt sätt, även om Sissel fick som hon ville. Men nu har jag fattat tycke för dem alla på olika vis. Jag tycker också att författaren berättar historien på ett bra och läsvärt sätt. Det här viljelösa handlar mer om den samtid de lever i. Man hade liksom inget val. Det som beskrivs är lite en klassresa, Eskils försök att ta sig från att vara dräng till att få en annan status utifrån sina kunskaper som snickare. Timmerman har en annan klang än dräng eller daglönare. Det som jag också tycker är intressant och även skrämmande är den ilska som tycks vändas mot det man inte förstår, som de kunskaper gammelmor Augusta besitter. ”Häxerier” som Eskil kallar det. En person som ändå verkar hyfsat klok, har på nåt sätt förändrats. Eskil och sissel förändras både utifrån den vardag de måste klara av. jag tycker att den förändringen beskrivs väldigt bra. Från det glada ungdomslivet, det mer sorglösa och naiva, till det hårda livet med ansvar för att överleva. Och jag blir lite sorgsen när jag läser då det borde räcka med det, men de måste också tampas med idiotiska personer som inte vill dem väl. Jag har en känsla av att det kommer att hända en riktig katastrof snart för detta par.
            jag har alltså gått från att vara lite avvaktande till att tycka att detta är en väldigt bra bok med en viktig historia att berätta från den svenska historien, om glasbruks framväxt och hur det påverkade förhållanden för människor. Småländskan bekommer mig inte längre, jag förstår ju iaf på ett ungefär…utifrån sammanhanget.

Jura78
            Deltagare

Hej! jag har också börjat med boken (har inte kommit så jättelångt). Språket är ju lite svårt … Jag gissar mig fram ibland i synnerhet när det är dialog. Men ändå gillar jag boken så här långt. Karaktären är sympastika och jag känner att jag vill veta hur det går för dem. Jag gillar att man ser situationer från olika perspektiv. Jag ser fram emot att läsa vidare, måste bara skynda på lite så jag hinner. :)

Ida Norberg
              Deltagare

Jag har börjat läsa, och såklart går tanken till Moberg. Hans utvandrar-serie som tar sin början på småländska landsbygden är ju storslagen. Vet inte varför Andersen väljer att låta dialogen vara på småländska. Det används också en hel del gammelord, och ord på jordbruksredskap och annat som hör tiden till, som absolut ger boken en tidstypisk klang, men gör också att det blir lite svårläst. Jag förstår inte varje ord, men jag förstår sammanhanget.
                Det jag tycker är intressant hittills är det som för tanken till människans öde. Får vi välja vår väg i livet eller är det utstakat innan? Pojken Eskil som egentligen inte alls vill det som blir, och sissel som tror att hon vill det som blir. De tvingas ihop, fast de har förstås också själva valt det…jag har bara läst några kapitel än. Vi får se varthän det bär.
                Men nog finns Moberg där, i bakgrunden.

Ida Norberg
                Deltagare

Nu startar vi läsperioden med Ida Andersens bok I oxögat. Jag vet inget om boken annat än att det ska vara en historisk roman och att författaren också använder småländsk dialekt i boken.
                  För dig som är ny här på cirkeln så är det bara att hoppa in 😊 Här under forum och under denna rubrik så kan vi diskutera och skriva inlägg om boken under hela läsperioden. Vi avslutar läsperioden med en chatt sen vid en viss tid och dag. Det aviseras när det är här på bokcirklar.se.
                  Välkommen till en ny läsperiod 😊

Visar 6 svarstrådar
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.