Höjden av förändring av David Eriksson

Visar 9 svarstrådar
  • Författare
      Ida Norberg
      Deltagare

Ja, precis så var det tror jag för mig, att jagvharcaldrig helt andra förväntningar på boken 😊 Det är rätt intressant faktiskt vad förväntningar kan ställa till med för en läsning. Jag hade inte särskilt stora förväntningar på Jojo Moyes Livet efter dig, och där blev jag överraskad av hur bra den var. Och har sen läst allt av henne, även fast jag inte uppskattat precis alla hennes bäcker dock. Jag brukar oxkså undvika böcker som alla höjer till skyarna, och kan vänta några år innan jag läser dem. Och då är jag ofta skeptisk, och har alltså låga eller neutrala förväntningar.
        Så om en ska diskutera varför en bok upplevs som bra så spelar nog ens egna förväntningar in en hel del.
        nu dags får nästa bok 😊

Jura78
        Deltagare

Vad synd att ni inte tyckte om boken. Jag tyckte att den var roligt skriven och njöt av att läsa en må-bra bok … det gör jag inte ofta.

Att han inte orkade med att rensa ut det gamla huset hade nog sin orsak i hans utmattning misstänker jag. Jag tyckte att referenser till Norrland var roliga, men då är jag ju inte norrlänning. och slutet var ju faktiskt lite spännande … hur skulle han välja … det skulle kunna ha gått båda alternativ. Kan det vara förväntningarna som du, Ida, hade på boken som ställde till det? Jag hade läst någonstans att det skulle vara en må-bra bok, men inte mer än så. I alla fall så har vi olika smaker och så ska det var! :)

Amela Hadziresic
          Deltagare

Ida tyckte att hon inte får någon behållning av boken kanske för att hon har väntat sig något annat som att få lära känna huvudpersonen på djupet och även för att själva handlingen skulle handla mer om att leva i samspel med naturen. Jag tror att det är bara fiktion medans Ida har haft för sig att det är en biografi, intressant.
            Huvudpersonen känns oansvarig för att han inte rensar ut allt från det nya hemmet och för ingenting uppfattas som seriöst.
            Det är ganska många norrlandsklisheer som inte tillför något. Man drar bara på munnen lite.
            Och själva slutet är en antiklimax.
            Hoppas ändå att boken hittar sina läsare.

Amela Hadziresic
            Deltagare

Ja, vi ska träffas idag men tyvärr har jag inte läst klart boken, bara nafsat på den om jag ska vara ärlig. Det som jag läst i början har jag uppfattat som ganska humoristiskt och igenkännande i relationen med föräldrarna. Därför har jag, kanske felaktigt fått uppfattning om att boken vänder sig mer till något yngre läsare, vad vet jag. Kändes inte som om jag drogs till vidareläsning inte bara pga frånvaro av spänning utan även att jag inte haft tid. Ska vara intressant att få höra vad ni andra tycker.

Ida Norberg
              Deltagare

Välkommen på bokdiskussion om boken nu på måndag 3/2 kl 16 i Digidelcenter på biblioteket 😊 Alla intresserade är välkomna, antingen för att diskutera boken eller för att få veta mer om hur biblioteket digitala cirkel fungerar.

Jura78
                Deltagare

Nu har jag nyss läst ut boken. Tyckte den var väldigt bra. Han hade ett bra sätt att skriva om saker utan att säga rakt ut vad det handlar om,men ändå visste man vad det var han menade.
                  Någonstans läste jag recensioner att de tyckte att boken var sorgligt, men förstod inte riktigt vad de menade.
                  Det gick bra att läsa digitalt med. Jag tror jag föredrar analog, men det går ju med telefonen/paddan också.

Ida Norberg
                  Deltagare

jag ska beställa den ikväll som e-bok och börja läsa. jag tänker att den kan vara inspirerande, utifrån vad den handlar om.

Jura78
                    Deltagare

Jag har börjat läsa boken nu och tycker den är jättebra så här långt. Jag älskar humöret. Jag läser den som e-bok på min mobiltelefon (!) som jag trodde skulle vara väldigt så där ohanterbart. Jag har funderat länge om jag skulle beställa boken eller e-boken, men i slutet bestämde jag mig för e-boken då det nu är nästan försent att beställa själva boken (lång leveranstid). Än så länge är det korta kapitlar och det funkar faktiskt ganska bra med mobiltelefonläsandet. :)

Ida Norberg
                      Deltagare

kapprakt.se finns en hel del att läsa om denna bok, om en är intresserad av vad det är för sorts bok. Handlar om en person som väljer att lämna sitt ordinära liv och istället leva i samklang med naturen. Mycket intressant ämne tycker jag. Läste en bok som handlade om en familj som valde att leva utan telefoner, tv, internet osv under 1 år. Den var också intressant. Att de lyckades var makalöst. Säger en del om det samhälle vi lever i idag…

Ida Norberg
                        Deltagare

Nu startar läsperioden av Höjden av förändring av David Eriksson.

Visar 9 svarstrådar
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.