Håll mig utanför av Maria Sonia Cristoff

Visar 7 svarstrådar
  • Författare
      Amela Hadziresic
      Deltagare

Nu har vi alla läst klart boken och är Ida och jag är eniga om en sak att den är språkligt nästan perfekt så som ordvalet, meningsbyggnad t o m alla citat och olika historiska personer hon nämner. Inflikar med hennes anteckningar är kanske ett bra sätt att stanna upp och reflektera över det Mara vill säga. För i sanningens namn förstår vi inte alls. Mara bryter med sitt förra liv och beslutar sig att vara en tyst betraktare men detta misslyckas hon med. Hennes uppror, hennes ”sabotage” tror vi är lika mycket personligt vendetta som avskyr mot samhällets pådyvlade normer.
        Boken bör läsas om lite långsammare och mer noggrant för att kunna njuta av språket och kanske i den enkla historien se andra, gömda bottnar.
        Boken är svår att rekommendera för en bredare läsekrets men finner nog sin läsare.

Ida Norberg
        Deltagare

De som vill ses på måndag 14 oktober kl 13-14 i Digidelcenter på stadsbiblioteket, och diskuterar boken Håll mig utanför.

Är du nyfiken på vår bokcirkel så är du välkommen, så berättar vi mer om hur det funkar 😊

Ida Norberg
          Deltagare

Håller med. Älskar språket. Däremot är jag mindre förtjust i sidospåren ur”anteckningsboken” .

Amela Hadziresic
            Deltagare

Jag brukar läsa på morgonen när jag vaknat upp och dricker kaffe och vid köksbordet. Paddan ligger på bordet lutad mot ett par köksvantar.
              Nu har jag hunnit lite längre in i boken och känner på mig att det kommer att hända något ganska läskigt på slutet. Och ja är väldigt nyfiken vad det är det som hon kallar “slutgiltiga händelsen”. Något har inträffat. Ovanlig berättarteknik, intressant, ibland poetisk och ibland grov och realistisk. Hittills mycket bra.

Ida Norberg
              Deltagare

Jag började lite smått och gillar hennes språk och sätt att använda ord. Men har bara läst några sidor. Har e-boksvarianten och det tar lite emot. Hittar ingen bra läsställning. Några tips? 😊

Ida Norberg
                Deltagare

intressant. Jag ska börja läsa den snart :)

Jura78
                  Deltagare

hej hej! Jag har redan läst ut boken (i söndags) och jag tror att jag redan hade glömt boken om den inte låg på mitt skrivbord. I andra ord är den kanske inte riktigt minnesvärd (tycker jag då). Det kan också vara så att jag inte förstått boken: vad handlar den om egentligen? Boken känns mer som en novella: man blir inkastad i boken och slutet är abrupt. Jag ser fram emot att höra från er andra. Jag har kanske missat något viktigt.

Amela Hadziresic
                      Deltagare

Nämen herregud, vad snabbt du läser och ger mig ånger:):):)
                        ska börja läsa den ikväll, LOVAR!
                        /Amela

Ida Norberg
                      Deltagare

Nu börjar läsperioden av Cristoffs bok Håll mig utanför. Som vanligt går det bra att diskutera här på bokcirklar.se, och så ses vi på en träff i Digidelcenter 14/10 för diskussion om boken.
                        Har du frågor om cirkeln är det bara att ställa dem här, eller kontakta Ida eller Amela 😊

Visar 7 svarstrådar
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.