Bokcirkel: Läs med Sundsvalls stadsbibliotek

Författare: Amela Hadziresic
Ditt liv och mitt av Majgull Axelsson
Majgull Axelsson tilldelas 2018 års Lars Ahlin-stipendium med motiveringen: för sin förmåga att med inlevelse och känsla skildra de som samhället gömt och glömt. Genom ett lyssnande författarskap skapa oförglömliga gestalter och lyfta moraliska dilemman med livslögnen som ett ofta återkommande tema. Hennes författarskap hävdar språkets och berättandets befriande kraft
http://www.larsahlinsallskapet.se/ram_stipendiet.html
Välförtjänt pris. Jag har bara läst Aprilhäxan och blev helt tagen. En sådan fantastik bok som lämnar spår och låter sig inte glömma. Sedan hade jag börjat läsa Jag heter inte Miriam men efter 20 sidor var jag tvungen att sluta för jag bara grät och grät. Ska försöka igen ganska snart.
Nu när jag läser Ditt liv och mitt hoppas jag få samma läsupplevelse så när jag läste Aprilhäxan för det handlar återigen om tvångsomhändertagna barn och deras familj. Jag lär mig mycket om 60-talets Sverige, jag lär mig om hur den enskilda familjen påverkas av de globala förändringar i samhället. Och jag blir återigen ledsen när jag läser hur skör en familj och dess medlemmar kan bli och hur stark man måste vara för att klara sig.
Ditt liv och mitt av Majgull Axelsson
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.