Den nya dagen gryr av Johan Svedjedal

Visar 10 svarstrådar
  • Författare
      Ida Norberg
      Deltagare

Bokträff om Svedjedals tunga fyrkantiga tegelsten. Vi tycker olika. Några av oss tycker att det är en högtravande, pretentiös författare som får oss läsare att tappa tråden gång på gång. Andra tycker att den är en saklig framställning av Karins liv och verk.
        Det är en allomfattande bok om Boyes liv och texter, det är ingen tvekan om det. Så det finns absolut en poäng med att läsa den. Men för några av oss kändes det som att han själv som författare hela tiden syns och hörs, medan Boye hamnar i bakgrunden. Om man t ex vill jämföra med Bremmers biografi om Ester Blenda Nordström, så finns den författaren bara med i bakgrunden, och Esters liv får synas mest. I denna bok ör det totalt tvärtom.
        Men det är olika meningar om boken, läsvärd tycker några, andra tycker inte det.
        Kul att vi tycker så olika.

Amela Hadziresic
        Deltagare

Mina förslag till böcker vi ska läsa 2019

1.Christer Hermansson: Avanti (satir + humor)
          2.Niklas Natt och Dag: 1793(deckare, 17oo-talet+historia)
          3.Maria Sonia Cristoff: Håll mig utanför
          4.Christina Rickardsson: Sluta aldrig gå
          5.Antonio Lobo Antunes: De Förrådda

Amela Hadziresic
          Deltagare

Hej!
            Tyvärr har jag inte hunnit läsa klart Svedjedals bok, befinner mig någonstans mitt i. Det var ganska jobbigt från början, svårt att riktigt komma in i berättelsen, visste inte riktigt vad författaren vill med den. Efter ett tag började jag tycka om själva upplägget: kronologiskt, med kända fakta och få antydningar, utdrag ur Boyes verk och hans tolkning av dem utifrån det hennes fysiska, mentala och kreativa tillståndet just då.
            På sidan 15 förklarar han att “biografin bör präglas av en pendling mellan inlevelse och distans, att den i regel innnebär akter av både summering och ny tolkning, och att den bör vidgas från den snävt privatbiografiska sfären”
            Och han håller sig till det.

Jura78
            Deltagare

Hej igen! Ville bara säga att jag inte hunnit kolla böckerna som du, Ida, föreslagit, men jag är gärna med och läsa dem. :)

Jura78
              Deltagare

Aednan och Arv och Miljö vill jag också föreslå. De ska vara bra och jag skulle gärna vilja läsa dem. Och sen Paul Austers 4321, men den är inte heller särskilt kort … Susanne Alakoski ville jag också läsa (oktober i fattigsverige), men den har ni kanske redan läst? Pappaklausulen från Johan Hassen Kherimi låter också bra. Och Elisabeth Åsbrink (1947) ville jag också läsa.

Ida Norberg
                Deltagare

Här är mina förslag på läsning under nästa år i cirkeln:
                  Vigdis Hjorth – Arv och miljö
                  Alice Munroe – Kvinnors liv (hennes enda roman, hon skriver ju mest noveller)
                  Karin Smirnoff – Jag for ner till bror (debut, bra recensioner)
                  Balsam Karam – Händelsehorisonten (kort bok)
                  Elin Willows – Inlandet
                  Alla finns som e-böcker.
                  Jag skulle också vilja läsa Aednan av Linnea Axelsson men boken är över 700 sidor!!! Så jag släpper det :)

Ida Norberg
                  Deltagare

Förslag vill vi gärna ha 😊
                    Och jag håller med om boken. Var inte beredd på att det skulle vara en så litteraturvetenskaplig bok. Jag gillar partierna som handlar om Karin Boyes liv men inte de om hennes texter. Boken blir en blandning av biografi och textkritik. Samt att författaren lägger ner omåttligt med tid på att kritisera tidigare textkritiker… Enbart jobbigt och pompöst. Jag har dock fått upp ett intresse för Karin Boye och vill gärna läsa mer av henne.
                    Bokens storlek är fruktansvärd! Tycker att författaren också syns mer i denna bok än i den om Ester Blenda om ni förstår vad jag menar. Alltså hans åsikter och tyckande gör avtryck i texten hela tiden, vilket gör att boken mer handlar om hans perspektiv på Karin Boyes liv, än om hur hennes liv verkligen var.
                    lite intressant också att Boken om Ester Blenda skrevs av en kvinna, och där syns författaren inte alls så mycket, medan denna är skriven av en man. Ordet Mansplaining kommer för mig… 🤓 “Svedjedal förklarar Boye” kanske hade varit en passande undertitel… 😊
                    Nåja, får se om jag orkar kämpa mig igenom textmassan…det finns ju ändå guldkorn i den här och där.

Jura78
                    Deltagare

Hej! Nu har jag kommit till när Karin skulle börja i Uppsala… Jag hoppades att berättelsen skulle bli mer skönlitterärt (som Fatima Brenners bok om Ester Benda), men det är en analys av Karins liv och hennes texter. Det kan säkert vara väldigt intressant, men inte det som jag vill läsa just nu. Jag vill inte läsa en faktabok just nu. Så, jag kommer nog läga boken åt sidan.
                      Vad tycker ni andra som har läst? Ida?

Jag har förresten förslag på böcker till våren. :) kanske lite tidigt, men säg till när ni vill ha dem.

Ida Norberg
                      Deltagare

Lite länkar…boken var nominerad till Augustpriset 2017 och här pratar författaren kort om det…och här Presentation av boken

Det året vann boken om Ester Blenda Augustpriset. Intressant att två böcker om svenska kvinnliga ikoner blev nominerade. Boken om Karin Boye har tagits emot väl av kritikerkåren. Recensioner som ligget öppna på nätet är positiva. Som t ex en från Kristianstadsbladetfrån sept 2017. Och Aftonbladet från aug 2017 som höjer författaren till skyarna.

Ida Norberg
                        Deltagare

När jag lånade boken fick jag en chock att den var inte bara tjock utan också stor till formatet! Ovanligt med ett sådant format. Känns lite som att sitta med ett uppslagsverk i knät… Jag har börjat läsa så smått och har precis kommit till flytten till Stockholm. Redan från början blev jag inspirerad att läsa Boyes dikter. Jag har aldrig varit så intresserad av lyrik, men nu kom lusten att läsa 😊
                          Såhär i början kan jag tycka att författaren använder många ord, många snirkliga beskrivningar, och verkar vara ganska noggrann. Jag är dock lite irriterad på den smått arroganta tonen mot tidigare biografier.
                          Karin Boye verkar dock ha varit en mycket spännande person. Kan inte låta bli att göra jämförelser med Ester Blenda Nordström, som var samtida om än något äldre.
                          Har någon av er andra hunnit börja läsa ännu och vad tycker ni isåfall?

Ida Norberg
                          Deltagare

Nu startar vi upp läsperioden av nästa bok, Den nya dagen gryr av Johan Svedjedal. Träff om boken är inplanerad den 15 november. Diskussion sker i detta forum under hela läsperioden för de som så vill.
                            Trevlig läsning 😊

Visar 10 svarstrådar
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.