Ayobami Adebayo, Stanna hos mig

Visar 7 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #23724
      Ida Norberg
      Deltagare

        Kändes som att historien handlar om lögner och skådespel. Alla ljuger och tror att ingen vet, men egentligen vet alla. Yeyide gick också från stark självständig kvinna, intelligent, till att bara fokusera på graviditet och barn. Som att hon blir inknuffad i kulturen, och familjens krav.
        Bra flyt i språket. Men blev lite trögare efter ungefär halva boken, upprepningar, blev lite trött på att läsa.
        Boken kändes som en film, besöket till schamanen, målande beskrivet, taket som rasar in, relationerna, platserna. Skulle bli en fantastisk film eftersom en film också skalat bort en del som i text blir lite ”stoppande”.
        På det stora hela rekommenderar vi boken. Vändningen mot slutet av boken är rätt uppskakande.

      • #23690
        Amela Hadziresic
        Deltagare

          Handlingen är full av överraskningar. Hur huvudaktörer fungerar och agerar har för mig blivit typ ombytt och oväntat. Ska försöka läsa klart ikväll.

        • #23666
          Amela Hadziresic
          Deltagare

            Jag har hunnit in i halva boken och sedan gjort en paus (dels i brist på tid dels att första tjusningen har lagt sig ner).
            Jag har varken googlat något om författaren eller själva boken och tror att just därför blev jag glad överraskad över de första sidorna. Även om man känner till lite om Nigerias historia och kultur (böcker av Nigerianska författare som Adichie och Obioma) blev jag ändå förvånad över att de gamla traditioner lever och frodas än idag även bland högutbildade.

          • #23665
            Amela Hadziresic
            Deltagare

              Jag har hunnit in i halva boken och sedan gjort en paus (dels i brist på tid dels att första tjusningen har lagt sig ner).
              Jag har varken googlat något om författaren eller själva boken och tror att just därför blev jag glad överraskad över de första sidorna. Även om man känner till lite om Nigerias historia och kultur (böcker av Nigerianska författare som) blev jag ändå förvånad över att de gamla traditioner lever och frodas även bland högutbildade.

            • #23620
              Jura78
              Deltagare

                Hej! Har läst ut boken för ett tag sen. i slutet tyckte jag inte att den var så bra längre. Jag hade ingen aning om boken och hade inte läst någon intervju eller recension innan och om man inte har gjort det så tycker jag saknades mycket information som behövdes (som jag var tvungen att google). Som jag minns det stod det ingenstans vart historien håller till. Så jag föreställde mig alla personer som vita och efter jag googlat städerna som nämns var det svårt att ändra den uppfattning. Sjukdomen var inte beskriven heller … var man tvungen att googla igen. Sen tyckte jag att det var synd att man redan i början visste att de skulle separeras. Tog mycket av spänningen ur. Dessutom skrev hon lite om politiken, men det vävdes inte riktig in i historien förutom i slutet lite.

                Samtidigt var jag också glad att jag inte hade läst om boken innan jag började läsa den. Hade kanske tagit mycket spänning ur läsandet (t.ex. om vad som hände barnen).

                Skulle ge boken en trea nu att jag läst klart.

              • #23618
                Ida Norberg
                Deltagare

                  Hej, jag har googlat :) författaren bor i Nigeria, men huvudspråket där är engelska. det mest utbredda inhemska språket är hausa, som tjänar som lingua franca i stora delar av norra Nigeria. Andra viktiga språk är fulfulde (fula), yoruba, edo, igbo och ibibio. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeria)

                  Se också hennes egen hemsida. Hon verkar ha skrivit en hel del noveller tidigare, publicerade i diverse tidskrifter. Jag skulle tro att originalspråket för henne är engelska, men kanske hon blandar in en del uttryck från de andra inhemska språken?

                  Jag har bara precis börjat, och jag måste säga att de första sidorna är helt fantastiska i att dra in mig i historien. Jag känner med huvudpersonen direkt, och det är klart, med mitt västerländska perspektiv känns det väldigt konstigt med månggifte.

                • #23577
                  Jura78
                  Deltagare

                    Hej! Har läst en bit in i boken och tycker den är bra. Behöver dock lägga ifrån mig boken ibland eftersom jag tycker att ämnet är jobbigt. Läser den på svenska och tycker att det ibland behövs lite mer förklaring angående de orden som används som är i hemlandsspråket. Någon som vet i vilket språk boken skrevs? Måste googla!

                  • #23575
                    Ida Norberg
                    Deltagare

                      Nu börjar läsperioden för boken Stanna hos mig av Ayobami Adebayo. Diskussionen sker fritt under lästiden under denna tråd. Träff torsdagen den 15/2. Välkommen att hänga med :)

                  Visar 7 svarstrådar
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.