Anne enright den gröna vägen

• Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av .
Visar 9 svarstrådar
  • Författare
      Ida Norberg
      Deltagare

Det var lite olika bud på vad vi tyckte om boken. Lite svår i början men tog sig på slutet. Intressanta personskildringar men sorgliga livsöden på något vis. Meningsuppbyggnad som ibland ställde till det för flytet, men annars ett bra språk. Inte helt bra men inte heller helt dålig.
        Betyget på boken blir totalt 3 bokhyllor (av 5).

Amela Hadziresic
        Deltagare

Idag kl. 15:00 träffas de som vill här på Sundsvalls stadsbibliotek för en kort avrundning av våra läsupplevelser kring boken Den gröna vägen.

Ulf Johansson
          Deltagare

Tycker att boken ändå tog sig till slut när alla barnen samlas till jul och mamma beger sig ut på “den gröna vägen” :- )

Amela Hadziresic
            Deltagare

Jag kan inte riktigt påstå att jag ogillar boken, det är mer att det är för mycket av allt i den, situationer, personer, förklaringar, beskrivningar mm. men det finns ju också små guldkorn som
              t ex känslan när någons lår nuddar vid ens lår (kapitel om Constance).
              /Amela

Ida Norberg
              Deltagare

Jag tror inte att jag gillar den härboken helt enkelt. Vissa saker, som det någon nämnde om kapitlet om Dan när flera av hans vänner dog i HIV var fängslande, men jag retade mig på att där fanns en “jag”-berättare…alltså kapitlet berättades av någon som måste ha varit med eftersom ordet “vi” användes flitigt. Vem den personen var framkom dock aldrig… jag vet inte faktiskt om den här boken, ska bli intressant på träffen att höra vad fler har att säga om den.

Ida Norberg
                Deltagare

Jag håller med om att boken är på något sätt svårläst. Jag tappar bort mig hela tiden, men kan inte sätta fingret på varför. Det är ju inget större fel på språket. Men kanske det är för mycket svängar hit och dit, lite för “gaggigt”… Eller så är det bara ointressant…. Första kapitlet var lite kul med slutet som satte ihop allt med början, det gick som i en cirkel…men sen har jag liksom tappat tråden flera gånger …

Amela Hadziresic
                  Deltagare

Hej alla!
                    De som vill och kan är välkomna att diskutera boken Den gröna vägen 8/6 kl. 15-16 här på biblioteket i Kulturmagasinet, digidelscenter.
                    Ha det gott!
                    /Amela

Amela Hadziresic
                    Deltagare

Jag måste erkänna att jag inte hade så stora förväntningar. Tyckte nog att det skulle kunna vara en lätt och underhållande läsning. Och hittills verkar den vara lättläst även om det är svåra ämnen det berättas om fast jag blev väldigt berörd av alla som dör i Dans berättelse, speciellt när Christian och hans danska mamma viskade förtroligt på danska tre dagar innan hans död. :( Det händer mycket i boken och det finns driv så jag måste erkänna att jag blivit positivt överraskad.! /Amela

Esterpauline
                      Deltagare

Baksidestexten är en anings för mycket av det hele kan en tycka. När jag läst en bit undrar jag vart det stora dramat tog vägen. Men nu ska jag inte vara gnällig, det kanske tar sig när vi har fått oss de fyra barnens historier till livs!
                        Det här upplägget: Intro – ett kapitel per barn/huvudperson – samt gemensam avslutning: heter det, eller kallas det något särskilt i litteraturvetenskapliga vindlingar? Åsa G

Ulf Johansson
                        Deltagare

Har börjat läsa Den gröna vägen. Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Inledningsvis ganska “slängig” stil med händelser som staplas på varandra. Kanske tar sig när man lär känna figurerna.

Visar 9 svarstrådar
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.