Amos Oz – Judas

Visar 11 svarstrådar
  • Författare
      Jura78
      Deltagare

Skulle också vilja föreslå en bok till när den serien är klar. Får man? Jag skulle vilja läsa “de oroliga” (Linn Ullman) och kanske “den ensama staden” från Olivia Laing. Men jag ser fram emot den nästa boken! :)

Amela Hadziresic
          Deltagare

Naturligtvis ska man kunna föreslå nya titlar. Vi kan diskutera det på nästa liveträff.
            /Amela

Jura78
          Deltagare

undrar nu om jag borde läsa klart boken. Vad tycker ni? är det värd det? blir det bättre längre fram?

Jag tyckte inte om de lååånga beskrivningar av allt. Det tog mycket bort från “flow”:n. Jag tyckte inte heller att språket var så enkelt (men läser på engelska). Jag skulle också vilja veta vad som händer längre fram, men som jag ser det nu skulle jag inte står ut med … på tyska heter det “langatmig” (långandig?) … de långa monologer och långa beskrivningar. Men om ni säger att det är värd det så ska jag prova igen. :)

Amela Hadziresic
              Deltagare

Hej Jura78!
                Nog behöver du inte läsa klart boken, tycker jag. Är man rätt uttråkad av innehållet ända fram till halva boken så är det inte mödan värt att fortsätta läsa och i Judas händer inte så mycket mer än att Shmuel blir utkastat av Atilia och reser till en ny stad där han står och väntar på vad som ska hända. Lika bra att se fram emot nästa bok.
                /Amela

Ida Norberg
              Deltagare

Sammanfattning av träffen. Vad kom vi fram till? Vi tyckte alla att boken var bra. En del av oss fastnade för den historiska aspekten och bibelreferensefna, medan andra fastnade mer för relationerna mellan föräldrar barn, partners, individ och stat, syskon osv.
                Ingen av oss kände riktig sympati för Schmuel, men vi var ändå intresserade av hur det skulle gå för honom. Han verkar så bortkommen, barnslig, fåfäng.
                Fantastiskt språk. Bra Miljöbeskrivningar. Möjligen lite för detaljerat med beskrivningar av hur han äter och vad han äter, smulor och mackor – men några av oss gillade det också. Dessa detaljerade beskrivningar tillför kanske inte något, men ger ändå nåt till känslan av boken. Hans miljöbeskrivningar påminner om de stora 1800-talsförfattarna.
                Språket flyter också.

Jura78
                Deltagare

Jag kan tyvärr inte komma till träffen. Men berättar gärna vad ni kommer fram till!

Ida Norberg
                  Deltagare

Eller om titeln anspelar på att landet Israel på sätt och vis förråder ..något…förtroendet kanske att få ett land..som egentligen hörde till någon annan…
                    landet sviker sitt eget folk? jag säger inte att det är så, bara kastar ur mig teorier och funderingar här :)

Ida Norberg
                    Deltagare

Jag undrar också hur boken ska sluta. Kommer det att komma nåt revolutionerande om Atalias far? Varför är hon så sval hela tiden, och vad har hon för intresse av denna unge man… jag funderar också på historiska aspekten och tror jag ska försöka leta upp vilka höändelser det är de refererar till. Jag inbillar mig att Amos Oz kanske inte är superpoppis i sitt hemland, då han verkar vara rätt kritisk till israels agerande mot palestina…”Vid sidan av sitt skönlitterära författarskap skriver han artiklar och essäer som ofta är skarpt kritiska mot Israels ockupationspolitik och som förespråkar en tvåstatslösning baserad på gränserna före 1967.” (ur Alex författarlexikon) När man läser en del recensioner av boken så slår det mig nu att jag helt glömmer titeln och vad den anspelar på – Judas – förrädare. Vad ska Schmuel förråda? Eller anspelar titeln enbart på hans akademiska avhandling han försöker så smått skriva? Jag funderar också på hur författaren Oz gestaltar Judas – och om det är fria fantasier eller om han faktiskt forskat själv om olika teorier om Judas…

• Det här svaret redigerades för 5 år, 9 månader sedan av Ida Norberg.
                      Amela Hadziresic
                      Deltagare

Hej!
                        Hoppas ni hinner läsa klart boken till 1 september då vi har planerat att träffas här på biblioteket. Välkommen 1/9 kl.13:00 i DigidelCentern.
                        /Amela

Ida Norberg
                        Deltagare

Hej, ja, träffen är inplanerad till slutet av augusti. Vi återkommer om exakt tid.
                          Jag har läst ungefär halva och finner boken ändå rätt intressant. Det är som att en hel del sägs bakom texten, att det finns någon form av kritik eller reflektion kring israel-palestina-konflikten. Jag tycker också att huvudpersonen är smått irriterande. Såg förresten på riktigt än man som går exakt så som det i boken beskrivs hur Shmuel går – med huvudet före och benen som försöker springa ikapp!!!

Jura78
                          Deltagare

Ärligt talat tycker jag att boken är rätt så tråkig. Har inte kommit särskilt långt måste jag nog tilläga. Boken stämmer inte riktig med beskrivningen som jag läste. Walds monologer förstår jag ibland inte. Det finns ingen spänning. Shmuel har precis fått veta att Atalia är änka … jag antar att det ska locka läsaren att läsa mer, men jag tycker inte att det är så lockande. Vet faktiskt inte om jag ska fortsätta läsa. Vad tycker ni andra? Ni som har läst: blir det bättre? Har ni planerat någon träff?

Amela Hadziresic
                              Deltagare

jag har också hunnit till strax efter första middagen Shmuel och Atilia haft och håller med dig att det inte finns något spännande att vänta framöver. Fast jag är ju ganska nyfiken om hur det skulle lösa sig för den stackaren.

Amela Hadziresic
                              Deltagare

Jag har inte heller läst Amos Oz tidigare och har precis igår kväll börjat med att läsa boken Judas. Det är inte många sidor jag är klar med och jag, kanske helt omedvetet, har lämnat ifrån mig den för att kunna smälta in det jag FÖRST fick veta om Shmuel Ash: små händer med korta fingrar, satt, bredaxlad, ingen hals men täckt nästan överallt av strävt, krulligt hår!!! Brrrr… Ska jag reagera så? Kommer jag att glömma det fysiska? Växer och förändras han i berättelsen? Jag är mycket nyfiken på fortsättningen.

Ida Norberg
                                Deltagare

Har börjat läsa, och tycker boken är bra! Intrssant början, mycket mystiskt med det jobb han åtagit sig. Vem är mannen egentligen? Hittills har inte Shmuel själv kommit med några längre diskussionsinlägg, men eftersom han är rätt vältalig och gillar att prata själv så kommer det väl. Intressant också att han tar tjänst för att lyssna, när han tidigare beskrevs som en person som tappade intresset så fort andra talade men gärna talar själv… En reflektion bara 😊
                                  Jag gillar amos Oz språk och undrar varför jag inte läst nåt av honom tidigare…

Ida Norberg
                                  Deltagare

Nu startar vi läsandet av Amos Oz Judas. Exakt datum och tid för träff meddelas senare. Under tiden vi läser kan vi diskutera boken här i forumet.

Visar 11 svarstrådar
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.