1793 av Niklas Nattochdag

• Detta ämne har 6 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av .
Visar 6 svarstrådar
  • Författare
      Amela Hadziresic
      Deltagare

Synd att det inte är flera som kan prata boken med oss för Ida och jag tyckte att den var väldigt bra eller en av dem bättre vi har läst under året.
        Miljö-och personbeskrivningar är i hög grad så färgstarka och levande att vi kan känna vid dem med alla våra sinnen. Som läsare känner man solidaritet och empati till vissa romanfigurer och även någon sort förståelse för deras oftast så grymma ageranden och handlingar. Förr att fa sig fram och klara sig undan misären i dåtidens Stockholm fanns inte så många alternativ att välja emellan för de från samhällsbotten.
        Om det är något negativt med boken att ibland kunde den vara förvirrande pga. de olika berättarrösterna.
        Rekommenderas varmt!

Ida Norberg
        Deltagare

Träff för de som vill diskutera boken sker måndag 26/8 kl 13-14. Vi håller till i Digidelcenter på stadsbiblioteket. Välkommen :)
          Och träffen är öppen för alla som är intresserade av att få veta mer om hur cirkeln fungerar, även om en inte läst just denna bok.

Ida Norberg
          Deltagare

Jag har nu läst halva boken och är förvånad över hur bra jag tycker den är! Min syster varnade mig för att den skulle vara alltför äcklig, och visst finns det drag av det naturalistiska sättet att beskriva verkligheten, men så illa berörd blir jag inte. Många andra deckare som utspelar sig i nutid är betydligt värre i beskrivningar av brott. Jag gillar miljöbeskrivningarna som också för mig är största behållningen av boken. Stockholm i slutet av 1700-talet kan inte varit så trevlig att leva i…om en ska tro denna författare iaf.
            Jag får uppfattningen att författaren läst sin Zola, även om namnet Nana som dyker upp vid ett tillfälle, kanske inte är en blinkning till denne som jag gärna vill tro, utan bara en slump 😉
            Tycker också att författaren skriver väldigt bra. Orden ger mig en tydlig bild av miljön, staden, lukterna osv. Hade jag varit uppvuxen i Stockholm skulle jag säkerligen känna igen mig i stadsbilden, även om det är historiska bilden som beskrivs.
            Får fundera på vad jag tycker om själva brottet. Boken är ju inte direkt upplagd på ordinärt deckarsätt, och brytningen där själva gärningen beskrivs har jag inte riktigt förlikat mig med än. Alltså om jag gillar det greppet eller inte. Författaren hoppar lite i sitt perspektiv tycker jag.

Amela Hadziresic
            Deltagare

Jag har börjat läsa och det ser lovande ut. Hade först lite problem med att platsera nyckelpersoner i rätt fack i mitt huvud men när jag fick bena ut vem som var vem så flöt läsningen på mycket bättre. I och för sig så har jag inte hunnit långt in i boken men är väldigt nöjd hittills speciellt med miljöbeskrivningar.
              Fasar bara för att det kan bli för tröttsam med alla små detaljer men vi får väl se.

Amela Hadziresic
              Deltagare

Jag har börjat läsa och det ser lovande ut. Had eförst lite problem med att platsera nyckelpersoner i rätt fack i mitt huvud men när jag fick bena ut vem som var vem så flöt läsningen på mycket bättre. I och för sig så har jag inte hunnit långt in i boken men är väldigt nöjd hittills speciellt med miljöbeskrivningar.
                Fasar bara för att det kan bli för tröttsam med alla små detaljer men vi får väl se.

Ida Norberg
                Deltagare

Niklas NattochDag fick svenska deckarakademins pris för bästa svenska deckardebut 2017. Han har varit gäst hos Malou på tv 4, och pratat om just sin debut. Jag fick lite förhandsinformation om boken av min syster som inte klarade av att läsa ut boken. Den ska visst vara ganska blodtörstig och naturalistisk i stilen. “Naturalismen […]tog på sig uppdraget att visa upp samhällets brister, i bemärkelsen sanningen utan försköning.” ( litteraturhistoria.se)
                  Ska bli spännande att se om det är vad det handlar om, eller om det bara är en splatterdeckare….

Ida Norberg
                  Deltagare

Nu börjar sommarens läsperiod för den som så vill. Vi läser 1793 och ses efter sommaren för diskussion 😊

Visar 6 svarstrådar
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.