Oj, det var en stor fråga! Musiken genomsyrar ju hela berättelsen och är enormt viktig, såväl för huvudkaraktärerna som för flera andra personer. För Brander är musiken hela hans liv och i stort sett alla hans relationer till andra människor kommer via musiken. Flera kompositörer och deras alster förekommer och för den som känner till dessa bättre än vad jag gör, säger det säkert väldigt mycket om Brander som jag missar. För Lindell är ju musiken en del av livet, men inte allt och det är ju en helt annan sorts musik än den som Brander ägnat sitt liv. Rainbow är mycket viktig för Lindell – musiken men mist lika mycket människorna som ingår i gruppen. Brander är/har varit en mycket framstående dirigent och klarinettist men Lindell som spelar gitarr och älskar sitt instrument (Telecastern som julbelysning t ex) är inte alls någon skicklig musiker utan ligger alltid lite före bandet i övrigt. Musik verkar också vara viktig fö.r Jonas och kanske kommer detta att framgå tydligare längre fram i boken. Egentligen borde jag läsa om från början och bara koncentrera mig på hur musiken används