3. Janne, min vän – klassiker som berör

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #40467
      Sara
      Deltagare

        Jag tror att boken fortfarande blir läst och fortfarande berör beror på att den handlar om frågor som alla kan känna igen sig i. Att vara med i en gemenskap, att vara utanför, att våga ta plats, att ha modet att säga ifrån, att kunna vara annorlunda… Att inte våga visa vem man är samtidigt som man ändå kan vara sig själv eller den man vill vara. Det finns många svåra och motstridiga känslor i boken, som det också brukar vara i livet.

        Det finns mycket att läsa mellan raderna i boken. Både om Jannes utsatthet och om karaktärernas relationer till varandra. Alla fina saker som människor gör för varandra utan att prata om dem eller förvänta sig något tillbaka. Till exempel att backen med Guldus aldrig tar slut, att vaktmästaren låter gänget spela på skolgården, att Krilles familj helt plötsligt börjar dricka varm choklad på kvällarna, att pappan kommer hem med nya Adidas åt Janne fast det är omöjligt att han hunnit till skoaffären…
        Genom att så mycket är outtalat blir läsaren en medskapare till berättelsen. Kanske är det också därför som den blir tidlös och fungerar att återkomma till.

      • #40378
        Anna Stenberg
        Deltagare

          Kan en bok som inte ens är 40 är gammal verkligen sägas vara en klassiker? Men visst behandlar den ämnen som är universella och tidlösa – vänskap, utanförskap, barns utsatthet och utnyttjandet av barn mm – så jag tycker absolut inte det är konstigt att den går bra att läsa idag. Sedan jag läste den första gången har jag tänkt på den då och då och nämnt den när diskussioner om bra ungdomsböcker kommit upp, så visst kommer jag att bära med mig den även i fortsättningen.

          • #40379
            Gnesta bibliotek
            Deltagare

              Vad som är en klassiker kan förstås alltid diskuteras. Kanske har det gått lite inflation i det begreppet. Samtidigt finns det som du skriver tidlösa och universella teman i boken och det är nog något som är gemensamt för de böcker som brukar räknas som klassiker.

              • #40460
                Sara
                Deltagare

                  En modern klassiker kanske man ska säga? :-)

            • #40270
              Gnesta bibliotek
              Deltagare

                “Janne, min vän” har sedan den kom ut 1985 blivit läst och omtyckt av en stor mängd läsare. Den har fått både svenska och internationella priser, blivit översatt till flera språk och räknas i dag som en klassiker som fortsätter att läsas och diskuteras. Boken har också blivit utsedd till 2021 års Stockholm läser-bok, där det genomförs en rad evenemang kring boken. Samtidigt som boken utspelar sig under 1950-talet verkar den också ha något som gör att den står sig över tid.

                Vad tror du att det är som gör att Janne, min vän räknas som en klassiker och fortsätter beröra läsare? Fanns det något särskilt i boken som berörde dig? Tror du att du kommer fortsätta bära med dig boken och karaktärerna efter läsningen?

            Visar 2 svarstrådar
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.