Välkommen & Fråga 1.

Visar 4 svarstrådar
  • Författare

Ja just det faktum att det dröjer innan man får någon riktig ledtråd till varför Lykke blivit misshandlad gör att man direkt känner att man behöver veta varför detta har hänt. Är det bara en slump att Lykke råkade vara på fel plats vid fel tid eller finns det någon anledning till misshandeln. Så för min del så fick författaren genast grepp om mig här. Jag behövde få en förklaring till det som hänt, och då blev jag fast i berättelsen. Att dessutom så abrupt kastas in i handlingen strax efter att hon utsatts för misshandeln, tycker jag känns som en rivstart rakt in i handlingen.

Stämningen är ju brutalt naturalistisk och otäck. Vi kastas rakt in i en grov misshandel, ett brott som det rapporteras om nästan dagligen i våra nyhetskanaler. Någonstans i landet har denna typ av brott skett.
      Vad är det som driver människor att bete sig så mot sina medmänniskor? Varför och hur blir vi som vi blir?
      Dessa frågor ställs direkt i inledningen och det ger åtminstone mig en känsla av att vilja veta mer om karaktärerna. Kommer det att finnas förklaringar som låter oss förstå romanpersonerna och deras handlingar?
      Jag tycker också att genren är svårbedömd. Men din tanke med dramatik – Anette, tycker jag är intressant. Här ges ju möjlighet att få inblick i gestalternas egna tankar och karaktärsdrag både direkt och indirekt via de olika karaktärernas kopplingar till varandra.
      Jag har inte riktigt funderat i de banorna, men känner nu att den här boken skulle fungera utmärkt som tv-drama.
      Ju längre in i berättelsen man kommer desto mer fascinerande blir persongalleriet och kopplingarna dem emellan.

Sara J
      Deltagare

Jag tycker det är svårt att fortsätta läsa böcker som börjar så tufft som denna. Är det en deckare är det en sak, men en vanlig kvinna, som jag, som går med sin hund, som jag, hu. Och det här med en grupp som ger sig på en ensam person, otäckt. Efter första kapitlet låg boken länge på mitt soffbord. Jag blängde på den då och då och slutligen bestämde jag mig för att “knäcka” den. Det är väl fascinerande att man kan bli så berörd av text?! När det gäller karaktärerna verkar alla ruva på traumatiska upplevelser och behöva hjälp. Vi får väl se om de får det.

Anette
        Deltagare

Ja, vad är det för genre egentligen? Mina tankar går åt dramatikhållet. Vi presenteras en rollista och det är ju något man många gånger saknar i komplexa verk med många personer att hålla reda på, men detta är inte ett sådant verk. Har inte läst hela boken än, men det känns inte som att det kommer att vara speciellt svårt att hålla reda på gestalterna. Och ändå får vi en rollista… Sedan har vi det direkta tilltalet till läsaren och som Elisabeth nämner en slags inbjudan att begrunda något tillsammans med författaren själv. Intressant (och lite ovanligt) grepp med läsanvisningar om att både författare och läsare måste enas om ett synsätt. Mina tankar går åt Bertold Brecht-hållet.

Det grova överfallet för tankarna till deckare/thriller. Nu har jag inte läst jättemycket i den genren, men sett desto fler deckare på TV! En deckare på TV börjar alltid med ett försvinnande/överfall/mord, men ovanligt i en “vanlig” roman. Gärningsmännen har rånarluvor, men vi får ingen uppfattning om att det var ett rån. Huvudpersonen saknar vare sig smycken eller plånbok. Hon blir misshandlad och det på ett sätt som känns alldeles för grovt för att gälla ett rån. Är det en hämnd för något? I en TV-deckare hade det handlat om att den misshandlade hade lurat någon på droger/pengar eller tjallat för polisen. Men det intrycket får man inte här. Inte Lykke, en 58-årig SO-lärare… Eller är det jag som har förutfattade meningar :-)? Nu vill jag gärna veta! Varför blev hon misshandlad?

Elisabeth
          Deltagare

Vilken obehaglig inledning. Man undrar direkt vad som kan ha utlöst detta våldsamma beteende. Jag sugs snabbt in i berättelsen och vill läsa mer.
            Dessutom tycker jag att hennes berättarteknik är spännande. Detta att vi tillsammans med författaren stannar upp och inbjuds att reflektera över det vi just fått veta. Ibland behöver man ta ett steg tillbaka och hejda sig i läsningen.

Välkommen till vår bokcirkel med Majgull Axelssons bok Inställd resa till Sabarmati.

I vårt upplägg är tanken att alla läser boken i sin egen takt. Redan nu har kanske någon börjat läsa, någon har kommit lite längre eller rent av redan läst boken och någon har inte börjat än. Oavsett vilket, så kommer det inte att spela någon roll. Jag kommer att lägga ut en fråga varje vecka (totalt 3 frågor) att fundera på. Använd den som du vill. Ha den med dig i din läsning eller gå tillbaka lite i texten och reflektera. Om du vill så delar du dina tankar med oss övriga i cirkeln, när som helst under veckan. Självklart så kan du komma med egna tankar och reflektioner när som helst, egna frågor som kan starta diskussioner.

Fråga 1. Inledningen sätter stämningen och skapar förväntningar. Vad avslöjas om handlingen, karaktärerna eller genren på bokens första sidor?

Ser fram emot våra kommande diskussioner.

Varma hälsningar
            Ingrid

Visar 4 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.