Ja jag har också svårt att se Charlotte/Clara som huvudperson även om titeln är “Hittebarnet”. Just detta, att vi får veta så lite om Charlotte/Claras tankar och känslor hade jag lite problem med ett tag. Jag väntade ganska långt in i boken på att det skulle börja handla om “Hittebarnet”. När inte detta sker så framstår Charlotte/Clara mer som föremålet för berättelsens förlopp än som en karaktär i persongalleriet. Men det berättartekniska greppet att åskådliggöra händelserna ur två synvinklar, Bess och Alexandra, ger ju stora möjligheter att skildra samhället i 1700-talets London ur olika samhällsperspektiv.
Jag skulle nog välja Bess som huvudperson även om det är lite svårt att välja mellan Bess och Alexandra, då de har lika stor betydelse i berättelsen.
Men det är Bess som öppnar berättelsen och för mig vinner hon därmed mitt intresse för hur det skall gå för henne. Bess är stark och målinriktad och fast besluten att hämta tillbaka sitt barn från Foundlinghemmet när hon kan ta hand om barnet bättre. När hon återvänder för att hämta Clara uppstår mysteriet – hon är redan hämta av någon som utgett sig för att vara henne själv. Jag gillar att författaren plockar in ett litet mysterium i berättelsen och hur hon beskriver de båda kvinnornas osentimentala agerande i livet. Båda två ganska handlingskraftiga individer, på olika sätt.