Hittebarnet – Fråga 2.

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #39329

      Ja jag har också svårt att se Charlotte/Clara som huvudperson även om titeln är “Hittebarnet”. Just detta, att vi får veta så lite om Charlotte/Claras tankar och känslor hade jag lite problem med ett tag. Jag väntade ganska långt in i boken på att det skulle börja handla om “Hittebarnet”. När inte detta sker så framstår Charlotte/Clara mer som föremålet för berättelsens förlopp än som en karaktär i persongalleriet. Men det berättartekniska greppet att åskådliggöra händelserna ur två synvinklar, Bess och Alexandra, ger ju stora möjligheter att skildra samhället i 1700-talets London ur olika samhällsperspektiv.
      Jag skulle nog välja Bess som huvudperson även om det är lite svårt att välja mellan Bess och Alexandra, då de har lika stor betydelse i berättelsen.
      Men det är Bess som öppnar berättelsen och för mig vinner hon därmed mitt intresse för hur det skall gå för henne. Bess är stark och målinriktad och fast besluten att hämta tillbaka sitt barn från Foundlinghemmet när hon kan ta hand om barnet bättre. När hon återvänder för att hämta Clara uppstår mysteriet – hon är redan hämta av någon som utgett sig för att vara henne själv. Jag gillar att författaren plockar in ett litet mysterium i berättelsen och hur hon beskriver de båda kvinnornas osentimentala agerande i livet. Båda två ganska handlingskraftiga individer, på olika sätt.

      • #39345
        Sara J
        Deltagare

          Jag måste bara tillägga; det du skrev om mysterium, Ingrid… Sista biten var riktigt “deckarspännande”, tyckte jag! Ordet bladvändare passar där! Jag var tvungen att göra avbrott i trädgårdsarbetet för en lässtund. :)

      • #39223
        Elisabeth
        Deltagare

          Vilken klurig fråga. De båda kvinnorna är ju antagonister men om någon är mer huvudperson än den andra vet jag inte. För mig blev boken i alla fall bättre när Alexandra kom in i bilden, mer BBC än Netflix, som vi pratade om tidigare. Alexandra är enligt min mening en mer fängslande karaktär som väcker min nyfikenhet mer än Bess gjorde i början.
          Att se Charlotte/Clara som huvudperson tycker jag är svårt eftersom vi får veta så lite om vad som rör sig i hennes huvud. Hon känns mer som det redskap som de två huvudpersonerna använder för att nå sina egna syften.

        • #39168
          Anonym

            En svår fråga om det finns någon riktig huvudperson, kanske flickan. Båda kvinnornas öde är fängslande och att se saken ur två perspektiv är alltid intressant. Jag tycker boken är riktigt bra men jag har inte läst klart den än.

            • #39235
              Sara J
              Deltagare

                Det med olika perspektiv är spännande! Så olika Bess och Alexandra uppfattar saker. När jag läste Alexandras berättelse trodde jag att Bess var nöjd med sin tillvaro i huset, att kärleken till dottern kompenserade instängdheten.

            • #38840
              Barbara B
              Deltagare

                Alla vana “bokcirklare” får ursäkta, detta är första gången sen jag gick ut gymnasiet för ca 35 år sedan som jag försöker reflektera organiserat över en bok, så detta känns väldigt ovant.
                Men jag tycker nog att det finns två huvudpersoner, Bess och Alexandra. Egentligen är väl Charlotte/Clara också en huvudperson då allt rör sig kring henne, men för mig är det de två jag-en som är huvudpersoner. Och jag tycker nog att Bess är lite mer huvudperson än Alexandra. Jag är lite osäker på om det beror på att hon “kom först” så att jag redan hade identifierat mig med Bess när Alexandra kom in i bilden? Eller om det är för att Bess är mer “normal” så att jag hade lättare för att identifiera mig med henne än med Alexandra…

                • #39003
                  Sara J
                  Deltagare

                    Jag håller med! Egentligen tycker jag nog att Alexandra är intressantare. Hon har mer problem och skildras mer detaljerat. Men boken verkar börja och sluta med Bess, så Bess säger jag. Alexandra får väl ses som motståndare då. Jag är snart i mitten av boken. Spännande.

                • #38750

                  Jag har funderat över vem som egentligen är huvudpersonen i den här boken och finns det en huvudpersonens motståndare. Kan man självklart utse en huvudperson och en antagonist. Vad tycker ni?

              Visar 4 svarstrådar
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.