Nej och åter nej av Nina Lykke

Visar 6 svarstrådar
  • Författare
      Ida Norberg
      Deltagare

Ja, det är 1 november, nu på torsdag alltså 😊 Vet inte hur mer tydligt jag kan skriva det 😃 Kl 9-10. De som kan och vill 👍
        Ja, kanske det är just hennes mantra som stör mig. Eller att det är en sån klassisk relationsutveckling som beskrivs, just gift man träffar yngre kvinna osv osv. Jag är intr odelat positiv till boken, men inte helt negativ heller. Ska bli spännande att höra andras perspektiv på boken 😊

Stefan Grip
        Deltagare

Först: Lite oklart när hnagous-chatt skulle äga rum? 1/11?
          Jag känner exakt som du, Ida, vad gäller meningslösheten och upprepningen av Ingrids tankar. Kändes tråkig första halvan av boken just pga detta mantra av djup cynism och grå vardag mm. Jag inväntar chatten vad gäller resten av boken :-)

Ida Norberg
          Deltagare

Snart läst klart. Jag vet inte om det beror på att boken är ett 7dagars lån så jag läser för fort, men jag upplever att det är mycket ord. Kompakt typ. Jag gillar cynismen, och det skrattretande beteendet hos Jan och Hanne som liksom följer nån sorts mall. Ingen tar ansvar för något. Bara döljer impuls, känslor. Ingrid är offer för sitt kontrollbehov. Visst är det trovärdigt. Men kanske lite tjatigt? Jag gillar boken. Men det är något som stör mig i den. Kan bara inte sätta fingret på vad. Men tankar om livets meningslöshet, att allt återupprepas, jakten på bekräftelse, ärligheten som måhända kommer med åldern – att det inte längre spelar nån roll för en orkar bara inte fortsätta med det liv en försöker upprätthålla – det är igenkännbart. (Finns det ett sånt ord?? 😊) boken gör mig på något sätt ledsen för att den verkligen tar den känsla av meningslöshet som ibland kan komma över en och sen vrider det några snäpp till. Ska bli intressant att se hur författaren väljer att avsluta det. Klassikern är ju att Jan går tillbaka till sin fru, och Ingrid då helt enkelt vägrar ta tillbaka honom. Och Hanne? Att hon väljer sig själv och växer därmed ifrån sitt eget barnsliga beteende. Men jag får se…

Ida Norberg
            Deltagare

Jag kan säga att den börjar väldigt lovande 👍 Cynismen är klockren. Beskrivning av småbarn som “improduktiva människor, dessa små psykopater” mm känns ganska träffande, om än cynisk. Det verkar jobbigt att vara huvudpersonen Ingrid. Så mycket tankar som tynger, och det ansvar hon lägger på sig själv för all världens olyckor.
              Språket är riktigt bra tycker jag, överraskande bra. Detta är tydligen första översatta boken på svenska av henne.

Ida Norberg
              Deltagare

Nu har jag iaf lånat hem boken, men det är på kortlån så får läsa fort. Tur den är kort! Hoppas den är bra också 😊

Ida Norberg
                Deltagare

Nina Lykke är tydligen norska. jag som trodde hon var svenska :) Här är länk till recension och intervju med författaren i SR Lundströms bokradio

Vi har i dagsläget 23 reservationer på boken hos oss – så det verkar vara en bok som det talats om. Förresten – fick tips om Lundströms bokradio av en kollega att det ska vara ett hyvens program om litteratur :) Så detta är ju ett utmärkt tillfälle att kolla om det stämmer :)

Ida Norberg
                  Deltagare

Nu startar läsperioden av Nina Lykkes bok Nej och åter nej.

Visar 6 svarstrådar
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.