Konspirationen mot Amerika av Philip Roth

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      Ida Norberg
      Deltagare

Jag läste boken för relativt länge sen, och inser att jag nog måste ögna igenom den igen. Jag har glömt en del av berättelsen i den. Men minns kontexten, att Lindbergh blir president, vald i en populistisk tid, att hans vurm för nazityskland normaliserar rasistiskt tänkande. Men jag minns inte riktigt själva historien om familjen…hur var det nu? Judisk familj som hade det ganska bra, blir plötsligt av med en del förmåner,de ska flytta.och ja just det, en i familjen som får bo på en gård på landet och kommer hem med rasideologiskt tänkande. Så splittringen i landet berättas också genom splittring i familjen. Granne ställs mot granne, familjemedlem mot annan familjemedlem, vän mot vän osv. Angiverisamhälle, polarisering, våld…
        Är det en sorts samhällelig demokratiförstörelse författaren tecknar?
        Har för mig att boken slutar i ett slut utan förklaring, men minns kanske fel.

Ida Norberg
        Deltagare

jag tänker att likheterna med dagens samhälle är slående. Hur samhällsklimatet förändras pga politiska styret, att det plötsligt blir ok att uttrycka sig rasistiskt till folk. Att det blir som en masshysteri, och folk förlorar sin empati och sitt sunda förnuft på nåt vis.
          Romanen är som en beskrivning av vad som händer i USA men även i Europa just nu.

Carin Collén
          Deltagare

Jag började läsa den häromdan och blev genast intresserad av upplägget, om detta hade hänt hur hade det blivit då. Svårt att inte dra en parallell till dagens USA ledning. Ska bli spännande och kanske skrämmande att läsa vidare.

Ida Norberg
            Deltagare

Nu börjar läsperioden av Konspirationen mot Amerika av Philip Roth.
              Läsperioden pågår till 12 februari.

Visar 3 svarstrådar
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.