Har läst ungefär halva boken. Fortfarande mycket som är väldigt likt, jag drar paralleller hela tiden till vår egen samtid. Google – Storebor, historie-revidering – vår egen tids olika “sanningar”, fake news mm. Ungdomens syn på historien är också intressant. I boken tycker Julia att historien är ointressant, att historien revideras är ointressant, det spelar ingen roll för henne för man kan ändå inte tro på nåt, menar hon. och så är det nog i mångt och mycket även för oss idag, och våra ungdomar – så mycket information flödar runt och i skolan tjatas det om källkritik så till sist tappar allt sitt värde, och det är ingen idé att tro på nåt. Hans Rosling diskuterade detta också – med att vi glömmer fakta. Fakta ska vi tro på menade han. Men fakta tappar sitt värde på nåt vis, när folk skapar sina egna “fakta” och egna “sanningar”. Jag skulle ha tyckt det vore fantastiskt om Orwell fick uppleva dagens 2018 och se hur mycket av hans dystopiska framtidsvisioner faktiskt har slagit in…
Jag kommer ut med länk till bokträffen på Google inom kort. Även om du inte har hunnit läsa boken går det bra att ansluta, om inte annat för att få synpunkter på bokcirkeln i stort :)