1984 av George Orwell

• Detta ämne har 6 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av .
Visar 6 svarstrådar
  • Författare
      Ida Norberg
      Deltagare

Här är länken till livechatten på torsdag 6/9, kl 9-10. (https://hangouts.google.com/group/QMJp0K1k89KLTkYC3)

Jag hoppas vi ses :) Kul också om ni ger tips på framtida läsning. Konspirationen.. av Philip Roth kan bytas ut :)

Ida Norberg
        Deltagare

Har läst ungefär halva boken. Fortfarande mycket som är väldigt likt, jag drar paralleller hela tiden till vår egen samtid. Google – Storebor, historie-revidering – vår egen tids olika “sanningar”, fake news mm. Ungdomens syn på historien är också intressant. I boken tycker Julia att historien är ointressant, att historien revideras är ointressant, det spelar ingen roll för henne för man kan ändå inte tro på nåt, menar hon. och så är det nog i mångt och mycket även för oss idag, och våra ungdomar – så mycket information flödar runt och i skolan tjatas det om källkritik så till sist tappar allt sitt värde, och det är ingen idé att tro på nåt. Hans Rosling diskuterade detta också – med att vi glömmer fakta. Fakta ska vi tro på menade han. Men fakta tappar sitt värde på nåt vis, när folk skapar sina egna “fakta” och egna “sanningar”. Jag skulle ha tyckt det vore fantastiskt om Orwell fick uppleva dagens 2018 och se hur mycket av hans dystopiska framtidsvisioner faktiskt har slagit in…

Jag kommer ut med länk till bokträffen på Google inom kort. Även om du inte har hunnit läsa boken går det bra att ansluta, om inte annat för att få synpunkter på bokcirkeln i stort :)

Ida Norberg
          Deltagare

Har kommit några kapitel in. Bokens innehåll kan def appliceras på vår samtid. Huvudpersonen arbetar t ex med historierevisionism, ändrar i bäcker, tidningar osv från förr för attddet ska stämma med dagens sanning. Det innebär att den sanningen hela tiden förändras. Tycker det är ganska likt det som vi idag ser i diskussioner på Facebook t ex, där åsikter ses som sanningar, och historiska fakta viftas bort som fake news. obehagligt är det verkligen.
            Tycker att Orwells berättarstil fungerar, och att historien i allra högsta grad är relevant.

Ida Norberg
            Deltagare

Jag har precis börjat läsa, och slås direkt av Orwells framtidsvision: stor skärm på väggen som kan både sända och lyssna….oroväckande likt Google…vi har smart-tv och är uppkopplade hela tiden, Gud vet vem som lyssnar på oss. Min telefon kan ibland ge mig en avisering om att lyssning pågår. Fattar inte vad det är för nåt och hittar ingenstans där jag kan stänga av avlyssning… Så Orwell har bara på de allra första sidorna faktiskt hittat på en grej som idag finns.
              För er som inte orkar börja läsa i sommarhettan kan ju alltid Eurythmics gamla dänga 1984 fungera som en ingress tills ni orkar ta er an boken 😊

Ida Norberg
              Deltagare

Hittade denna på internetarchive: 1984 – filmen? Kan det vara filmatiseringen?

Ida Norberg
                Deltagare

Vi hade en diskussion i vårt personalrum om Googles funktioner – som att folk kan ställa frågor till oss på Google, och google visar statistik över t ex när vi är välbesökta, och folk kan lämna recensioner osv. Detta är funktioner jag inte upptäckt tidigare. Detta med att ställa frågor är ju bra (så länge någon svarar förstås), men det här med statistiken undrar jag över. Hur vet Google detta? Vad har de för verktyg som kan mäta när det är som mest besökare hos oss? Och stämmer det?
                  och funderingar kring övervakning cirkulerar i skallen. Hur mycket vet Google om oss egentligen? och hur vet de det?
                  Mozilla och Tactical Technology Collective har tillsammans skapat Glass room experience, en utställning om våra digitala fotspår eller digitala liv. Det finns en pop-up-utställning, dvs en mindre variant av denna, där bland annat en affisch om Zuckerberg, grundaren av facebook, ingår. Den visar hur Zuckerberg har köpt upp alla grannhus och låter dem stå obebodda för att han önskar privacy… Är inte det lite dubbelmoraliskt med tanke på all information Facebook roffar åt sig från oss användare?
                  Jag har inte börjat läsa 1984 ännu, men jag är ganska nyfiken på hur Orwells framtids-siande stämmer med dagens verklighet…

Ida Norberg
                  Deltagare

Nu börjar vi läsa nästa bok – de som så vill :) Klassikern 1984 känns brännande aktuell i dagens övervakningssamhälle, där informationen om oss individer är en åtråvärd vara. Är romanen tidlös tro eller kommer historiens dystopiska tankar om framtiden kännas förlegade? Återstår att se eller läsa om.. :)

Visar 6 svarstrådar
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.