The Mirror empire av Kameron Hurley träff 3

Visar 0 svarstrådar
  • Författare

Ok, here goes. Sidorna 100-200.

Kodning med djur som förvandlar sig medan de flyger, från flugor och skalbaggar till sparvar och papegojor. Nyskapande!

I fantasy där det förekommer parallella historier med olika karaktärer tycker jag ofta att det är en av berättelserna som står ut, som fångar min uppmärksamhet. De andra blir lite av transportsträckor. Upplever ni samma sak?

Den tråden i Mirror Empire som jag fängslas av lite extra är folkmördaren Zezili och hennes möte med de andra Dhai, Tai Mora – speglingarna från den andra sidan. Det är en nyskapande idé som jag inte stött på någon annanstans. Visst har jag läst om portaler, blodsmagi etc. men inte på det här sättet. Att speglingarna på ena sidan måste dö för att man ska kunna passera.

Gillar även att följa det omaka paret Lilia och Taigan, där de tvingas hjälpa varandra fast de egentligen hatar varandra. När Gian ligger döende behöver hon honom för att ta sig till Dorinah, han har ett uppdrag som bokstavligen bränts in i kroppen med en magisk ward. Deras färd genom ett landskap med livsfarlig växtlighet, jagade av de andra Dhai, suger tag och jag vill veta hur det går.

Engelskan kan vara svår ibland och tur att man kan googla ord som ”canopy” men oftast kan jag gissa vad det betyder pga. meningen i övrigt. Vad tycker ni?

Visar 0 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.