The Mirror Empire av Kameron Hurley träff 2

Visar 0 svarstrådar
  • Författare

Ja, var ska jag börja? Inledningen fångade mig direkt. Vem tar blod från ett barn för att hälla på en häck av törne? Och vad händer när häcken plötsligt inte är ett tillräckligt skydd? Tycker att Kameron Hurley genast lyckas med det jag letar efter i en bok: få mig att glömma omvärlden och kliva in i en annan värld.

Två saker tycker jag står ut, där bränner det till:

Jag gillar världsbygget med ett farligt, halvt medvetet växtliv (blinding trees, tripvines) som ständigt måste hållas efter, brännas ner och rensas. Som ständigt hotar att ta över. Och som även används som magiska vapen, everpines och willowthorns.

Sen som Nils var inne på tycker jag boken skruvar till könsrollerna på ett intressant sätt. Det är ovant och tar ett tag att komma in i. Min favoritkaraktär Zezili Hasaria till exempel är en framstående general som leder kvinnliga legionärer och har en vacker hemmaman, månggifte bland Dhai-folket är norm och den intressanta (intersexuella?) karaktären Taigan som regelbundet byter kön. Snacka om att ta tillvara på fantasyns möjligheter att måla upp världar som är alternativa till vår! :)

Det jag inte gillar är de många namnen. Boken hade vunnit mycket på att skära ner på antalet karaktärer. Ibland blir jag helt snurrig av alla namn och kan inte hålla reda på vem som är vem.

Hur tycker ni det går att läsa? Är boken enkel att läsa/svårläst? Hur är engelskan?

Vad tycker ni om karaktärerna? Har ni några favoriter/hatobjekt?

Vad tycker ni om upplägget – hur fungerar de olika delarna (med de olika folkslagen, magin baserad på olika stjärnor, världen) ihop?

Hörs om en vecka med sidorna 100-200. Happy reading!

Visar 0 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.