The Mirror Empire av Kameron Hurley träff 1

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      Nils
      Deltagare

Hej! Jag har precis börjat läsa! Mitt fantasykunnande är inte alls så stort som ert. Började med Tolkien som liten, sen läste jag David Edding och lite Terry Pratchett. Mitt intryck hittills av boken är positivt, även om jag har lite svårt att hänga med i alla svängar. Detta med könen exempelvis.

Sanna Ellesjö
        Deltagare

Vad kul det är att läsa presentationer av andra fantasynördar! Jag trodde också att vi skulle ha läst 100 sidor till idag! Men då kör jag också en presentation istället.

Mitt namn är Sanna och förutom kurslitteraturen på socionomprogrammet läser jag i stort sett bara fantasy, och lite sci-fi ibland. Men inom fantasy är jag nog lite av en allätare. Det började nog med mycket ”klassisk” fantasy, David Eddings och Robert Jordan i mitt fall, sen har jag haft en vampyrfas (jag kan väl inte vara den enda?) och tycker att urban fantasy (Holly Blacks modern faerie tales!) är rätt nice. Min senaste favorit som jag blev riktigt uppslukad av var nog Nevernight av Jay Kristoff. Lyssnade även på triologin Korpringarna för inte så länge sedan, vilka var riktigt bra när de var som bäst. Diggar både idén av episka kamper mellan gott och ont, men också att det egentligen snarare är gråskalor och att det inte är så lätt att säga vem som är god och ond. Lite anti-hjältar går alltid hem hos mig med alltså.

Med åren har jag också blivit feminist förutom fantasynörd, och något jag ofta stör mig på är att när vi får följa en kvinnlig hjälte ska hon alltid vara totalt självuppoffrande. Allt dåligt som händer är hennes fel och gud förbjude att hon gjorde något för sin egen skull. Inte mycket till antihjältar där alltså.

Får man skriva några första intryck av boken ännu eller ska vi ta det nästa vecka?

I och med att ni som svarat redan läst de första 100 sidorna (och jag med) kan vi kanske dra igång med de första intrycken redan nu? Shoot!

Ana
          Deltagare

Hej allesammans, Ana här!
            Det är första gången jag är med i en digital bokcirkel så jag är inte så väl bevandrad i vad som är kutym. Men om jag förstått rätt så är det dags för en presentationsrunda med en avstämning av förväntningar på bokcirkeln.
            Jag dras vanligtvis till en lite annan typ av fantasy. Den får med fördel vara småskalig och karakteriseras av finurlighet och uppfinningsrikedom. Episka slag och världsherravälde kan givetvis också vara mycket underhållande men finns det en äventyrsberättelse om en inte så ung, ungmö som ger sig ut för att hitta drakar i några dimmiga berg på andra sidan havet så läser jag ju hellre om hur hon tar sig dit.
            Jag uppskattar Ursula Le Guins tankar om skrivande och de senaste böckerna jag verkligen uppskattat har varit The Watchmaker of Filigree Street av Natascha Pulley och Uprooted med Naomi Novik. Men det är alltid spännande att ge sig på något nytt tillsammans med andra.
            Jag hoppas att det kan bli roligt! Att en kan få en djupare och mer nyanserad bild av berättelsen genom att få höra hur ni andra upplever boken och att kunna diskutera den. (Även om jag får ta en liten paus nu, jag trodde vi skulle ha läst de första 100 sidorna till idag.)
            Ha det gott!

Välkommen Ana! Det är första gången jag håller i en digital bokcirkel så vi får köra på och se hur det går! ;)

Välkomna till den första träffen med vår digitala bokcirkel! Hoppas ni är lika peppade som jag är! Jag tänkte att vi mjukstartar där vi presenterar oss lite för varandra och pratar om vilka förväntningar vi har på bokcirkeln.

Jag heter Kristian Schultz och arbetar som programbibliotekarie på Kulturhuset Kåken. Jag är en fantasynörd sedan jag var liten och älskar riktigt svulstiga och spännande böcker som utspelas i alternativa världar med ondska, brutalitet och magi. Karaktärerna får gärna vara antihjältar, eller iallafall i moraliskt förfall, som t.ex. i Jacqueline Carey, Joe Abercrombie, George R.R. Martin.

Anledningen till att jag valde the Mirror Empire av Kameron Hurley är att jag läste på bloggar att den har en feministisk touch, spännande karaktärer och ett intressant världsbygge. Vi får se vad ni tycker! :)

Mina förväntningar är att vi ska ha kul, tillsammans upptäcka saker som de andra missat och nörda loss rejält.

Till nästa vecka, måndagen den 8 oktober, ska vi ha läst de första hundra sidorna. Är nyfiken på vad ni tycker om världen som Kameron Hurley målar upp, hur magin funkar och de olika karaktärerna. Som Lilia, Roh, Ahkio och Zezili. Och hur Hurley skriver – är det ett bra språk, sugs man in i handlingen eller lämnas man oberörd?

Vi hörs på andra sidan läsningen!

Visar 3 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.