Vad är en litteraturklassiker?

Visar 1 svarstråd
  • Författare

I egenskap av smått jobbig person så kommenterar jag här också. Det finns egentligen ingen fastställd definition av en klassiker även om wikipedia lyckas fånga upp lite allmänna funderingar.

De flesta är överens om att en klassiker är något som behållit sin relevans mellan generationerna, en bok som forfarande har något att säga.

Jag noterade att Pesten av Albert Camus fick fart under pandemin men är boken ”Existentialismen är en humanism” av Jean-Paul Sartre en klassiker? Den har nått att säga och läses ibland men kanske inte av den stora massan. Ingen vet.

Att en klassiker måste ha hög språklig kvalitet är egentligen något jag motsätter mig. Många klassiker på listan har fått svidande kritik för språket. J.D. Salinger är ett exempel på en snubbe som egentligen slutade att skriva säkert delvis för den kritiken. Det är kanske bara i efterhand som vi översätter gammalt språkbruk med bra. Och det är ju heller inte helt objektivt och tiderna förändras.

Den här meningen skulle jag nog inte komma (pun intended) undan med i mina skriverier:

”Därigenom skulle ju bara herrarna besparas en del arbete, visserligen skulle jag också slippa en del obehagligheter, som jag emellertid gärna underkastar mig, om jag vet, att de på samma gång är hugg mot de andra. ”

(Från Kafkas bok processen)

Min poäng är att det finns egentligen ingen som bestämmer vad som är en klassiker annat än vi själva. Det är också därför jag motsätter mig listor (kanon). Bara jag kan säga vad som är relevant för mig. Så vill man utöka listan med HP Lovecraft, Maja Ekelövs Rapport från en skurhink, Vilhelm Moberg eller vad man nu hittar någon ”generation bort” så kan egentligen ingen säga att man har fel.

Tegsbiblioteket
      Moderator

En klassiker är ett litterärt verk som anses ha tidlösa kvaliteter och tilltalar läsare i olika tider.

Gemensamma faktorer för att ett verk ska betecknas som en klassiker:
        * Verket har en hög språklig kvalitet.
        * Verket gestaltar universella frågor som är aktuella och talar till människor utöver den egna samtiden.
        * En lång tid ska ha passerat efter verkets tillkomst.
        * Verket behandlar tidlösa teman, till exempel kärlek, hat, liv och död.

Källa: Wikipedia

”En klassiker är ett konstverk som känns nödvändigt för människor. I det här fallet en bok.” (Anders Cullhed, professor vid litteraturvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet)

Här följer ett urval av författare och böcker som räknas som klassiker:

Almqvist, Carl Jonas Love: Det går an
        Austen, Jane: Stolthet och fördom
        Bergman, Hjalmar: Markurells i Wadköping
        Boye, Karin: Kallocain
        Camus, Albert: Främlingen
        Conrad, Joseph: Mörkrets hjärta
        Dostojevskij, Fjodor: Spelaren
        Duras, Marguerite: Älskaren
        Golding, William: Flugornas herre
        Hemingway, Ernest: Den gamle och havet
        Hesse, Hermann: Stäppvargen
        Johansson, Elsie: Mosippan
        Kafka, Franz: Förvandlingen
        Lagerkvist, Pär: Dvärgen
        Lagerlöf, Selma: Gösta Berlings saga; Kejsarn av Portugallien
        Lawrence, D.H.: Lady Chatterleys älskare
        Le Carré, John: Spionen som kom in från kylan
        Lee, Harper: Dödssynden
        Lo-Johansson, Ivar: Måna är död
        Mann, Thomas: Döden i Venedig
        Martinsson, Harry: Nässlorna blomma
        Sagan, Francoise: Bonjour tristesse
        Steinbeck, John: Möss och människor
        Strindberg, August: Hemsöborna
        Söderberg, Hjalmar: Den allvarsamma leken; Doktor Glas
        Waugh, Evelyn: En förlorad värld
        Wilde, Oscar: Dorian Grays porträtt
        Woolf, Virginia: Mrs Dalloway

Visar 1 svarstråd
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.