Tack för i sommar!

Visar 0 svarstrådar
  • Författare
      Tegsbiblioteket
      Moderator

Sommaren har övergått i tidig höst och det är dags att säga tack till alla er som varit med i bokcirkeln denna sommar! Det var roligt att det blev så pass många anmälda och att flera av er har skrivit inlägg och delat era funderingar och upplevelser av den bok ni valt att läsa.

Frågan om vad som är en litteraturklassiker och varför en bok får status som klassiker finns det nog inget entydigt och bra svar på, men nu har vi i alla fall fått chansen att fundera och reflektera över det under några sommarveckor.

Personligen har jag noterat, med de tre böcker jag läst i sommar, att samtliga varit förvånansvärt lättlästa och lättillgängliga. Det är lätt att tro att en klassiker ska vara ”djup och svår” att ta till sig, men den känslan fick jag inte alls av de böcker jag läste (Doktor Glas, Kejsarn av Portugallien och Räddaren i nöden).

En av bokcirkelns deltagare skrev att ”det finns egentligen ingen som bestämmer vad som är en klassiker annat än vi själva”, och det tycker jag var kloka ord!

Bokcirkeln kommer att finnas kvar på bokcirklar.se så att det går att fortsätta skriva inlägg för de som vill, även om bokcirkeln officiellt är avslutad.
        Än en gång tack till alla som deltagit! Utan er – ingen bokcirkel! /Åza, Tegsbiblioteket

Här följer en lista över alla de böcker som lästs och diskuterats i sommar (har jag glömt någon?):
        Doktor Glas av Hjalmar Söderberg (+ spinoff-böckerna Gregorius av Bengt Ohlsson, Helga av Bengt Ohlsson, Fru Gregorius av Åsa Nilsonne)
        Dödssynden av Harper Lee
        Förvandlingen av Frans Kafka
        Hedebysviten av Sven Delblanc
        Hemsöborna av August Strindberg
        Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez
        Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf
        Räddaren i nöden av J.D. Salinger
        Utflykt till Hanging Rock av Joan Lindsay

Visar 0 svarstrådar
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.