Presentera dig gärna här!

Visar 6 svarstrådar
  • Författare
      katarina
      Deltagare

Katarina heter jag och arbetar som bibliotekarie. Mest läser jag romaner och ofta med en allvarlig ton i botten, tex ”Tranorna flyger söderut” som jag tyckte mycket om. Poesi, bilderböcker och dystopier slinker också ner. Liksom en och annan feelgood. Just nu läser jag ”Jävla karlar” som verkligen lyser av berättarglädje. En ganska stillsam och eftertänksam barnaröst berättar om omogna vuxna i sin närhet.

Under pandemin hade jag en digital lättläst bokcirkel på jobbet. Inte helt enkelt med bokcirkel på Teams, men givande.

Den bok jag valt att läsa är en för mig ganska okänd klassiker, ”Utflykt till Hanging rock” av Joan Lindsey. Berättelsen utspelar sig i Australien år 1900. På ett college för unga damer försvinner två av dem spårlöst under en sommarutflykt. Romanen gavs ut 1967 och har först nu översatts till svenska. 1975 kom också en filmatisering. Jag upptäckte boken av en slump och det är lite intressant för jag tror jag såg filmen endast 10 år gammal och har undrat då och då vad filmen hette. Minns att vi tyckte den var lite otäck. Får se hur jag upplever berättelsen nu, 40+ år senare.

Åza Sjöstam
          Moderator

Hej Katarina och välkommen!

Om jag inte minns fel som hade Babel ett inslag om ”Utflykt till Hanging rock” för en tid sedan. Det ska bli kul att höra vad du tycker om den! Jag är också sugen på att läsa den vid tillfälle. Jag läste Tranorna flyger söderut i våras och den tyckte jag var jättefin.

Hej allihopa.

Jag är en ganska tramsig man som faktiskt läser väldigt mycket klassiker. Det är egentligen inte alls med flit. Ibland så tror jag bara att jag har fått en lite knepig personlighet. Särskilt när det är sommar och semester så läser jag väldigt gärna lite äldre litteratur.