Presentera dig gärna här!

Visar 6 svarstrådar
  • Författare
      katarina
      Deltagare

Katarina heter jag och arbetar som bibliotekarie. Mest läser jag romaner och ofta med en allvarlig ton i botten, tex ”Tranorna flyger söderut” som jag tyckte mycket om. Poesi, bilderböcker och dystopier slinker också ner. Liksom en och annan feelgood. Just nu läser jag ”Jävla karlar” som verkligen lyser av berättarglädje. En ganska stillsam och eftertänksam barnaröst berättar om omogna vuxna i sin närhet.

Under pandemin hade jag en digital lättläst bokcirkel på jobbet. Inte helt enkelt med bokcirkel på Teams, men givande.

Den bok jag valt att läsa är en för mig ganska okänd klassiker, ”Utflykt till Hanging rock” av Joan Lindsey. Berättelsen utspelar sig i Australien år 1900. På ett college för unga damer försvinner två av dem spårlöst under en sommarutflykt. Romanen gavs ut 1967 och har först nu översatts till svenska. 1975 kom också en filmatisering. Jag upptäckte boken av en slump och det är lite intressant för jag tror jag såg filmen endast 10 år gammal och har undrat då och då vad filmen hette. Minns att vi tyckte den var lite otäck. Får se hur jag upplever berättelsen nu, 40+ år senare.

Åza Sjöstam
          Moderator

Hej Katarina och välkommen!

Om jag inte minns fel som hade Babel ett inslag om ”Utflykt till Hanging rock” för en tid sedan. Det ska bli kul att höra vad du tycker om den! Jag är också sugen på att läsa den vid tillfälle. Jag läste Tranorna flyger söderut i våras och den tyckte jag var jättefin.

Hej allihopa.

Jag är en ganska tramsig man som faktiskt läser väldigt mycket klassiker. Det är egentligen inte alls med flit. Ibland så tror jag bara att jag har fått en lite knepig personlighet. Särskilt när det är sommar och semester så läser jag väldigt gärna lite äldre litteratur.

Man kan ju diskutera vad en klassiker egentligen är men nu i sommar så verkar jag läsa Sven Delblancs episk romansvit Hedebysviten, men hade gärna velat ta mig egenom liftarens guide till galaxen också. Det känns som ett ganska klassiskt upplägg.

Men det kan bli annat också…

Åza Sjöstam
            Moderator

Hej Tommy och välkommen!
              Ser fram emot dina kloka ord och tankar!

Jenny Sandells
            Deltagare

Hej! Jag hoppar in här också! Jag heter Jenny och jobbar som bibliotekarie på Vännäs bibliotek. I sommar ska jag läsa Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Kanske blir det någon klassiker till, men jag har svårt att planera min semesterläsning i förväg (vill vara spontan). Doktor Glas har jag läst en gång tidigare, och den gav mig så bra vibbar att jag föll för en omläsning.

Åza Sjöstam
                Moderator

Hej Jenny, kul att du är med! Doktor Glas har jag stående i bokhyllan, men har inte läst den än. Det blir roligt att höra dina tankar om den.

Chris Aronsson
                Deltagare

Jag heter Chris och jobbar numera som elevassistant. Läser mest hela tiden. Enda fördelen med att pendla är att man kan läsa!

Har varit med i flera digitala cirklar vilket jag tycker är ett roligt komplement till min ”vanliga” bokcirkel. Höjdaren var nog Jane Austen-cirkeln. Jernbane-cirkeln var lovande men gick åt pipsvängen efter två böcker. Tänker det blir bättre tillfälle längre fram nån gång, Sara Lidman är en helt fantastisk författare och människa!

Börjat läsa Hemsöborna som jag nyligen plockade hem från Stationshyllan i Vindeln, så perfekt. Sen får jag se, jättebra med en lista att utgå från. Har nog läst en fyra, fem böcker vad jag minns. Sen vet jag inte om det är så att jag läst OM böckerna eller utdrag av dem på svenskan i skolan. Författare o titlar känner de flesta igen tror jag.
                  Hemsöborna ”kan” man, såg ju den gamla svartvita serien på tv med skådespelarna som jag vet vad de heter men vars namn tillfälligt glidit iväg som smör i teflonpannan. Den var bra.

Åza Sjöstam
                    Moderator

Välkommen till bokcirkeln, Chris! Du är ju en riktig ”bokcirkelstammis”. Kul att du är med igen. Roligt att höra att du gillade Jane Austen-cirkeln och att du i alla fall kom igång med läsandet av Sara Lidman. Det var en utmaning att läsa hela Jernbanesviten på ett år (tyckte jag), det är ju inte böcker man kan skumläsa. Du får se det som ett långsiktigt projekt att läsa alla sju. :-)

Hemsöborna har jag läst för flera år sedan. Jag minns inte jättemycket, mer än att den var ganska tunn (fysiskt alltså, inte innehållsmässigt). Extra kul att du hittade boken på Bokstationen i Vindeln!

Maria Engström
                    Deltagare

1. Berätta gärna lite om dig själv.
                      Mitt namn är Maria och jag är också bibliotekarie med inriktning mot barn. Jag läser ganska blandad litteratur på min fritid. Det kan vara science fiction, fantasy, skräck, grafiska romaner och magisk realism lika gärna som ”vanliga” svenska och utländska romaner från all världens hörn.

2. Är det första gången du deltar i en digital bokcirkel eller har du varit med i någon förut?
                      Jag deltog i Jane Austen-bokcirkeln här på Bokcirklar.se för ett par år sedan, det var kul! Även om man inte är så aktiv att skriva här på forumet så blir det en kick att komma igång med läsningen! Det är också trevligt att ta del av andras reflektioner och tankar kring läsning.

3. Vilken eller vilka klassiker har du tänkt läsa i sommar?
                      Det blir Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez som kom ut för första gången 1967. Boken handlar om sju generationer i familjen Buendía; deras drömmar, strävanden och olyckor i den lilla colombianska byn Macondo.

Åza Sjöstam
                        Moderator

Välkommen Maria! Kul att du är med.
                          Det ska bli kul att höra vad du tycker om Hundra år av ensamhet. Jag har inte läst den, men skulle gärna vilja. Jag får lägga den i min långa ”Vill läsa-lista”.

Åza Sjöstam
                        Moderator

Jag heter Åza och är bibliotekarie. Det är jag som ansvarar för den här bokcirkeln, men jag tänker också delta i boksamtalen. Jag läser gärna historiska romaner och dystopier, men är egentligen ”allätare” när det kommer till böcker.

2. Är det första gången du deltar i en digital bokcirkel eller har du varit med i någon förut?
                          Jag har varit med i flera digitala bokcirklar tidigare. Det känns enkelt när allt sker digitalt, man behöver inte passa tider och kan skriva inlägg när som helst. Kravlöst och trevligt!

Min favoritklassiker är Stolthet och fördom av Jane Austen, men den tänker jag inte läsa i sommar. :-) Jag kommer nog att läsa två klassiker, Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf och Räddaren i nöden av J.D. Salinger.

Tegsbiblioteket
                          Moderator

Vem är du som deltar i bokcirkeln?
                            Det vore kul om alla deltagare presenterade sig lite kort eller långt så att vi lär känna varandra litegrann. Utgå från frågorna eller skriv vad du vill! Det går också bra att bara delta anonymt förstås.

Visar 6 svarstrådar
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.