Diskussionsfrågor till 29/3

Etiketter: 

Visar 5 svarstrådar
  • Författare
      Per Ove
      Deltagare

Vet inte om det går att förstå hur jag tänker?

Per Ove
        Deltagare

Hej!
          På något sätt verkar det som om författaren planerat att twisten med Fabian och hans planering och utförda dåd, verkade ju som om hans krock med Bianca var planerad, skulle få läsaren att försöka se bortanför ytan och den till synes naturliga förklaringen till hur människor är. Men det tycker jag mer är ett försök att vara intresseväckande som för mig är allt för beräknande för att landa i mitt huvud.

Skara bibliotek
          Deltagare

Glöm inte bort att komma den 19 april då vi har en fysisk träff och pratar runt boken. Britt vet jag har anmält sig! Så kul! Hoppas du Ove också kan vara med? Det är kl 15.00 och kl. 18 den 19 april. Om det inte blir fullt i bägge grupper så tänker vi kolla om vi kör vid en tidpunkt men vi hoppas på många anmälda:)

Tipsa gärna vänner och bekanta om ni tror dom också vill vara med och prata om boken!

Hälsar Hanna

Britt
            Deltagare

1. Instämmer till viss del med Per-Oves reflektion
              Fanns det några dolda motiv från början? Mycket handlar ju om hur samspelet mellan personerna i boken växer fram; Intrigerar, attraherar, reagerar. Men några dolda motiv som jag direkt kommer att tänka på i så fall är Olas nya inställning till Fabian för att komma nära Jacqueline samt Fabian som gör allt för att hans mamma ska må bra.
              2. Mikaels berättelse av henne ger intryck av en person med rädslor och fobier och en stor portion fördomar. Man undrar lite över hennes relation till Ola, att hon sväljer allt han säger. Kanske vänskapen med honom får henne att känna sig tryggare. Att Mikael inte gillar honom bryr hon sig inte om till att börja med. När Olas beteende urartar på en gårdsfest ifrågasätter hon sitt eget omdöme om Ola. Hur är tilliten mellan henne och Mikael?
              3. Började fundera på slutet när Fabian fått köra med Ola förstod ju att det skulle bli en twist och den låg närmast till hands. Det hintas även att Fabian har annat på sitt samvete bl a skrapat bilar.
              Ger Ola upp Jacqueline i och med sin flytt? Åke och Gun-Britt kommer säkert att sätta klorna i nästa granne som bosätter sig i Olas hus. Hur förhållandet mellan Mikael och Jacqueline kommer att utveckla sig ges ju en antydan av Fabians tolkning av blickar som Mikael ger hans mamma. Men det verkar som en orimlig tanke att det utvecklas till en varmare relation. Mikaels barn tar nog större plats i berättelsen än vad som framgår i texten.

Per Ove
              Deltagare

1. Vet inte om jag vill kalla det för dolda motiv. Tycker mer att det är personlighetsdrag. De flesta är väl lite skruvade och extrema men på olika sätt som det ofta är i böcker, film och historier. Fabian är kanske den där man kan fundera över dolda motiv eftersom det mesta som händer där han är med verkar ha en mening. Han vill styra verkligheten för att hans mamma ska må bra.

2. Bianca verkar vara en märklig person med mer fobier och fördomar än de flesta. Tycker att hennes förhållande med Mikael är märkligt. Mikael är den mest slätstrukna karaktären som förlåter Bianca allt samtidigt som hon inte verkar ha alla “gafflar i lådan”. I relationen med Ola får läsaren mer gissa sig till, tycker jag i alla fall, hur det står till. Verkar vara mer än enbart en jobbmässig relation.

3. Tycker upplösningen i boken var oväntad och kul. Även om den är osannolik. Fabian utkristalliseras som bokens verkliga huvudperson. Annars tycker jag att Fabian och hans mamma var de mest trovärdiga i boken. Även om hennes förhållande med Peter var rätt skruvat.

Min fråga är ganska enkel och det är om boken växer fram eller om författaren först planerar den övergripande berättelsen i “huvudet” innan skrivandet börjar

Skara bibliotek
                  Deltagare

Hej Britt!

Tack för dina intressanta funderingar!

Jag gillar din reflektion över hur Gun-Britt och Åka kommer sätta klorna i nästa granne som flyttar in till gården:) Säkert blir det så!

Jag tänker också att det känns lite otroligt att Mikael och Jacqueline skulle bli ihop efter allt som har hänt, tänk vad skulle skvallras om dom två i lilla Köping? Skulle man ha klarat av det? Ta barnen och flytta fort som tusan tänker jag jag till Mikael!

Som jag skrev om Oves reflektioner så tyckte jag att Fabian skildras på ett så himla annorlunda sätt de sista sidorna än resten av berättelsen. Kall och beräknande, liksom bidar sin tid för hämnd….den Fabian undrar man ju om han till och med skulle överväga skada Jacqueline om det vill sig riktigt illa? Den bilden fick jag inte av Fabian tidigare i boken!

Hälsar Hanna på biblioteket

Britt
                      Deltagare

Ja det är lite frustrerande då åtminstone jag känts sådan sympati för Fabian efter slutet vet jag inte vad eller hur jag känner. Undrar hur författaren tänkte kring det

Skara bibliotek
                          Deltagare

Där håller jag helt med dig Britt! Man har ju verkligen kännt för Fabian och den situationen han befinner sig i med alkoholiserad mamma och mobbningen. Och se vänds det såhär? Hm det är ju något vi kan fråga Edwarsson om när han kommer:)

Skara bibliotek
                        Deltagare

Hej Ove!

Tack för dina intressanta tankar kring våra frågor!

Jag håller med om att Bianca skildras med egenskaper som känns ganska extrema, Som när barnen inte får bada på sommaren pga drunkningsrisk tex:) Det känns ju också som att hon kanske utnyttjar Ola för att göra Mikael svartsjuk eller så var hon faktiskt intresserad?

Bokens upplösning tycker jag också var lite oväntad men definitivt osannolik. Den Fabian man möter på de sista sidorna tycker jag inte alls stämmer med den Fabian man har följt genom boken. Som att han fick en helt ny röst helt plötsligt?

Bra också med en fråga att skicka med till Edvardsson!

Hälsar Hanna på Skara Bibliotek

Britt
                            Deltagare

Hej alla!
                              Jag har också funderat på Fabian. Från början får man för sig att han styrs av impulser men senare får man mer uppfattningen att han är en beräknande person ex hans plan med att göra sig av med Olas katter. Men det är kanske så en del fungerar?

Skara bibliotek
                                Deltagare

Hej Britt!

Precis det kändes som att Fabian blev väldigt beräknande på slutet…och tydligen ganska gränslös? Med tanke på att det mord på Bengt och katterna?

Britt
                                    Deltagare

Hej igen!
                                      Om jag haft sympati för Fabian så finns det en person som inte gav samma positiva känslor, nämligen Bianca hon som jag svarat tidigare verkar mer än lovligt hispig. Hur påverkade det barnen och förhållandet med Mikael. Han verkar ha tålamod med allt hon gjorde. Med undantag för Ola då

Skara bibliotek
                                        Deltagare

Hej!

Ja relationen mellan Bianca och Ola var ju märklig? Det kändes ju lite som att Bianca var så osäker på Mikael så att hon använde Ola som ett “Vapen” för att göra Mikael svartsjuk! Hon berättade ju inte att dom börjat jobba ihop tex… Bianca måste ju ha varit ganska osäker på sig själv eftersom hon nästan direkt antog att Mikael skulle vara otrogen med Jacqueline?

Britt
                                            Deltagare

Ja det verkar som det finns en del att få höra om författarens egna tankar om sina karaktärer i berättelsen. Peter t ex är absolut inte en polis man skulle vilja möta. Jacqueliens och hans relation verkar väldigt destruktiv och våldsam. Tyvärr finns det nog en del av den typen av män i vårt samhälle

Skara bibliotek
                                  Deltagare

1. Vad finns det för dolda motiv i boken hos de olika karaktärerna? Varför handlar de ibland som de gör?

2. Bianca har ingen egen berättarröst. Vad får ni för intryck av henne och vilken är hennes relation till Ola?

3. Hur går dina tankar kring upplösningen i boken och vad tror du kommer hända sedan med karaktärerna?

Mattias Edvardsson kommer ju på författarbesök 26 april. Har ni några frågor som ni väl ställa där? Vi tänker att vi kan förbereda några frågor till dess.

Visar 5 svarstrådar
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.