Diskussionsfrågor till 15/3

Etiketter: 

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
      Per Ove
      Deltagare

Hej ! missade bokcirkelträffen den 15 mars. Har lite sent börjat läsa boken.

I början var det viktigt tyckte jag att ha koll på före och efter men efter ett tag så behövs inte det utan historien förklarar sig själv på något sätt. Den är ju lättläst och ännu inte så komplicerad. Har bara läst ca 1/3 av boken. Jag tycker det ofta är intressant att se skeendet från olika perspektiv. Det ger ofta extra dimension till historien. Men det behövs en författarskicklighet att få ihop det. Många som försöker faller platt men här funkar det även om jag tycker det är tydligt att en karaktär är huvudkaraktären (ännu så länge i alla fall)

Jag tycker nog karaktärerna är hyggligt trovärdiga. Personligen känner jag inte igen mig i någon karaktär eller kan relatera mig. Kanske Bengt som är död. Han verkade vara en normal person.

Jag är uppvuxen och har nästan alltid bott på några olika platser på landsbygden, i fristående hus med grannar 100-500 meter bort. Vissa har man umgåtts med andra inte. Men grannar, med sina fel och brister har jag alltid sett som något positivt. Fast jag har ju alltid haft möjlighet att välja eftersom de befunnit sig en bit bort. Jag har bott mycket nära andra människor under några längre perioder. Lever man mycket nära och inte kan komma undan så lär man sig på något sätt att fungera ihop även om det inte fungerar. Kanske den halvnära närheten i ett radhus är besvärligare. Jag kan inte relatera till det alls.

Skara bibliotek
          Deltagare

Hej Ove,

Kul att du har hittat hit och tack för dina kloka reflektioner.
            Vi tänker också att den halvnära närheten till grannarna i ett radhus gör det hela lite mer komplicerat.
            Angående berättarsättet lyckas han ju verkligen där ja, men även vi har sett resultatet av det motsatta.
            Det ska bli intressant att se vad du tycker om Bengts karaktär när du kommer lite längre i boken.

Skara bibliotek
          Deltagare

Hej!

Lite funderingar från cirkelledarna, kring frågorna till 15/3.

Hanna:
            1. Att byta tidsperspektiv såsom nutid till dåtid är ju väldigt vanligt idag, framförallt i deckargenren. Ibland kan man känna att det blir lite uttjatat, samtidigt som det finns en spänningshöjare i själva greppet.

2. Den karaktären som jag är närmast blir nog Bianca, eftersom jag oroar mycket för mina barn på olika sätt. (Jag ser dock inte dödsfällor bakom varje hörn som Bianca gör :))

3. Angående grannar så har jag aldrig bott längre än 5 år på något enskilt ställe som vuxen. Jag har dock bott i ett liknande radhusområde i Lund som Micke och Bianca flyttar in till. Där hade vi en gårdsfest en gång om året och självklart skulle man ju gå på den. Jag fick höra att mycket skvaller om vad som hänt under åren, området byggdes upp 1984. Det var otrohetsaffärer över häckarna.

Johanna:

1. Jag tycker att det är ett bra sätt att skapa spänning med olika kapitel som utspelar sig olika årtal. (Eller som här “före och efter olyckan”.) Gäller att hålla ordning på tidslinjen bara. :)

2. Jag är inte lik någon av karaktärerna, men jag kan känna igen Jacquelines oro och tankar kring sin son.

3. Jag tycker om att ha grannar, men jag skulle inte vilja känna mig tvingad att umgås med dem. På min gata håller sig alla mest på sin kant och pratar om lite ytliga grejer på gatan. När vi flyttade in i vårt nuvarande hus bodde det en jättetrevlig familj tvärsöver. En dag kom jag dock på mamman med en annan man, det var lite pinsamt. De skilde sig och flyttade sedan.

• Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av Skara bibliotek.
            Skara bibliotek
            Deltagare

Hej alla!

Nu finns Hanna o Johanna här:)

Britt
                Deltagare

Är det här vi kan skriva till varann? Då kanske jag skickade mina “svar” på fel ställe?

Britt
                Deltagare

Hej, här kommer några tankar kring era frågor. Jag har endast läst en
                  tredjedel av boken ännu, så svaren nedan kan komma revideras
                  1. Före och efterperspektivet gör att berättelsen spetsas till och man förstår direkt att det finns något underliggande som olyckan utlöser.
                  Perspektivet innebär att händelserna inte kommer i tidsordning så läsaren får jobba lite med tideräkningen.

2 Karaktärerna blir allt mer trovärdiga ju längre man kommer in i historien. Jag har inte hunnit så långt än men jag upplever att trovärdigheten ökar. Åldersmässigt borde jag väl känna igen mig i Gun-Britt men jag är inte den påflugna typen, kanske den unga familjen känns mer nära ; man vill göra det man tror är det bästa för barnen

3.Man kan väl inte alltid förutsätta att grannarna vill ha en nära kontakt. Bianca är lite fördomsfull tycker jag. Det framstår ganska snart att det äldre paret vill upprätthålla en sida av sammanhållning och granngemenskap, men det skvallras, insinueras en hel del Vi har grannar runt oss vi pratar ganska mycket över staket och på gatan men umgås inte i form av fester o dyl

Skara bibliotek
                    Deltagare

Hej Britt!

Vad kul att du kommentera frågorna!

Jag håller med dig om det du skriver om tidslinjen. Det blir en spänning i berättelsen samtidigt som man får hålla lite koll så man hänger med som läsare.

Kul att du karakteriserar dig med Gun-Britt men eftersom vi känner dig(har jobbat med Britt) så skulle jag säga att du är enormt mycket mer sympatisk och öppen i jämförelse med Gun-Britt:)

Det där med grannar är väldigt individuellt vad man har för erfarenheter och hur man bor tänker jag. Jag tänker att i berättelsen blir ju Åke och Gun-Britt väldigt stereotypa. Jag undrar hur många liknande Åke och Gun-Britt det finns i verkligheten?

Skara bibliotek
                    Deltagare

Hej alla!

Kul att just du har hittat hit:)

Här kommer lite tankar runt första delen av vår bokcirkelbok Goda grannar.

1. Vad är fördelarna och nackdelarna med berättarperspektiven i boken? Det finns hela tiden ett “före” och ett “efter” olyckan samt att berättelsen förs framåt genom olika karaktärers perspektiv.

2. Känns karaktärerna trovärdiga? Vilken karaktär kan du mest relatera till och varför?

3. I början av boken flyttar Bianca och Mikael från lägenhet och storstaden till villa i en liten by i Skåne. Bianca säger att man ska hålla grannarna på avstånd samtidigt som man ska ha en vänskaplig relation med dom. Har du själv några upplevelser runt grannrelationer? Kan du känna igen dig i någonting som Bianca och Mikael upplever?

Vi syns online här 15/3 14.30!

Hälsar Hanna och Johanna

Visar 4 svarstrådar
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.