Vecka 19. Arbetarlitteratur då och idag. Förslag på frågor

Visar 1 svarstråd
  • Författare
      Fatima
      Deltagare

Jag är rätt förtjust i böcker i dagboksform. Cykelbudet är bland annat ett tidsdokument och dagboksformen förstärker det och ger verklighetsförankring. Här finns en tydlig berättare som man får lära känna efter hand. Att använda jagberättare tycker jag ger en fin närvarokänsla till texten.

Pia
          Deltagare

I mitten av boken blev det lite enformigt och jag tänkte först att det verkade onödigt att beskriva alla moment så i detalj. Men så läste jag någonstans att det blev ett bra sätt att visa hur arbetet är och hur du Anders fick göra för att få jobbet att funka. Det visade hur buden sjönk in i sina egna tankar just på grund av monotonin. Var det så du tänkte?

Anders Teglund
              Deltagare

Hej Pia! Bra fråga! Ja, det var meningen att få fram monotonin. Jag tänker att det ju är ett jobb där kroppen liksom blir automatiserad. Men det ligger i det där små manövarna. Och det är ju i dem som man också är en människa. Jag tänker att det är en sorts hantverk som jag ville lyfta också. Men sen för att det skulle bli en läsbar bok behöver man ju hitta en rytm, det går inte att beskriva allt lika mycket och hela tiden. Så monotonin behöver balanseras. Den måste finnas, men också sättas i olika ljus och ha olika tempon. Det är lite svårt. Men jag insåg att det där med vilka saker man är observant på, ju ändras med tiden, när man är på ett jobb. När man är ny på jobbet reagerar man på allt. Mycket är nytt och man lägger märke till det. Sen vänjer man sig, och då är det bara det avvikande man reagerar på. Det tog jag in i skrivandet också, så att läsaren för ”vara med” på den resan. Först ny på jobbet, sen lite mer rutinerad, sen kanske less, sen stolt, sen frustrerad, osv.

Christina K
                  Deltagare

Anders, en sak som jag skulle vilja fråga dig är om du har haft några litterära förebilder (behöver inte enbart vara litteratur) eller inspirationskällor när du skrev Cykelbudet och i så fall vilka? Jag funderar också över formatet och skrivprocessen. Var det givet för dig att skriva i dagboksform eller laborerade du med andra berättarperspektiv och former i början?

Anders Teglund
                      Deltagare

Ja, så bra fråga. Jag hade inte tänkt att det skulle bli dagboksformat till en början. När jag började såg jag framför mig att jag skulle skriva nån slags reflekterande essä, men det ändrades. Jag hade redan börjat skriva en rätt utförlig loggbok, eller dagbok, från alla dagar. Den växte till att bli bokens form. Jag tyckte att dramaturgin i dagboken passade boken. Läsaren får befinna sig helt i presens. Jag ville också visa hur saker förändras över tid, exempelvis när jag lär mig jobbet, och då blev dagboksformatet ett bra sätt att gestalta det på. Jag skrev boken på rätt kort tid, den skrevs parallellt med att jag jobbade, vilket ju var möjligt då jag kunde skriva på början trots att jag inte visste hur slutet skulle bli. Jag hann aldrig testa något annat format egentligen, däremot så skrev jag om min text många gånger för att den skulle bli så bra som jag kunde få till den.

En av mina litterära förebilder är PO Enquist. Han skrev många böcker om stora politiska rörelser, men skildrat genom några människors öden. Han har en bra stil och är inte rädd för att upprepa sig. Jag gillar också hans humor och lite skruvade mörker. Som dokumentär berättare är han oerhörd.

Jag gillar också framförallt dokumentärfilmer om arbete. Exempelvis Jean Hermanssons filmer där han följde arbetare. Det jag uppskattar är att se någon bli så flink på sina manövrar, hur det sätter sig i kroppen, små effektiviseringar och handlag som blir den där rutinen. Det ville jag få med i Cykelbudet, hur man börjar på jobbet och inte är särskilt snabb, men sedan får till en bättre rutin och blir bättre på sitt jobb. Där är kroppen viktig, och hur den kan användas. Jag tycker att det är både politiskt och poetiskt.

Christina K
                Deltagare

Förslag på frågor att samtala kring:

– Vad avses egentligen med arbetarlitteratur och vad betyder begreppet idag?
                  – Vad för likheter och särdrag har Cykelbudet med annan arbetarlitteratur?
                  – Cykelbudet är skriven utifrån en jagberättare i dagsboksform. Vad gör denna form med texten och vad finns det för förtjänster och utmaningar med att skriva på det här sättet?
                  – Hur är språket – ton och rytm, meningar och ord?

Visar 1 svarstråd
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.